sábado, 1 de diciembre de 2007

“Procariotas”

(Escherichia coli)


Integrantes: Pablo Alarcón
Bárbara Aguirre
David Barría
Karol Herrera
María Fernanda Jorquera
Ítalo León
Evelyn Moraga
Chantal Norziglia

Profesora: Sylvia Ortiz


Las bacterias
Son seres generalmente unicelulares de tamaño variable. Tienen una estructura menos compleja que la de las células de los organismos superiores: son células procariotas (su núcleo está formado por un único cromosoma y carecen de membrana nuclear). Igualmente son muy diferentes a los virus, que no pueden desarrollarse más dentro de las células y que sólo contienen un ácido nucleico.
Las bacterias juegan un papel fundamental en la naturaleza y en el hombre: la presencia de una flora bacteriana normal es indispensable, aunque algunos gérmenes son patógenos. Análogamente tienen un papel importante en la industria y permiten desarrollar importantes progresos en la investigación, concretamente en fisiología celular y en genética. El examen microscópico de las bacterias no permite identificarlas, ya que existen pocos tipos morfológicos, cocos (esféricos), bacilos (bastón), espirilos (espiras), grampositivas, gramnegativas, etc., y es necesario por lo tanto recurrir a técnicas que se detallarán más adelante. El estudio mediante la microscopia óptica y electrónica de las bacterias revela la estructura de éstas.
En la actualidad son muchos los casos en que los antibióticos parecen ser la solución los problemas que nos causan las bacterias patógenas, sin embargo veremos a continuación, que la industria se está viendo con serias dificultades, ya que las bacterias cada ves se vuelven más resistentes a los medicamentos ya existente, por lo cual trabajan arduamente para lograra fármacos con nuevas compuestos que logren mayor efectividad. Por otra parte al utilizar indiscriminadamente antibióticos y antibacterianos, lo único que logramos es que las bacterias se vuelvan cada vez más resistentes.
Ahora bien, ¿Qué esta sucediendo con la Helicobacter pylori?, cómo se ha descubierto que produce úlceras pépticas, aún los investigadores no están seguros como se ingiere a esta bacteria, sin embargo presumen que puede ser a través de los alimentos o el agua. Todas estas situaciones serán objeto de nuestro trabajo, y trabajaremos en cada punto para redescubrir el fascinante mundo de las bacterias.


1. Generalidades. La clasificación de los procariotas

La palabra procariota proviene del griego πρό, pro = antes de y κάρυον, karion = núcleo, se les conoce por procariotas a las células sin núcleo celular diferenciado, es decir, cuyo ADN no se encuentra confinado dentro de un compartimiento limitado por membranas, sino libremente en el citoplasma. Casi sin excepción los organismos basados en células procariotas son unicelulares. No está aceptado que las células procariotas del dominio Archaea fueron las primeras células vivas, aunque se conocen fósiles de hace 3.500 millones de años. Se caracterizan entre otras cosas, por su gran diversidad de metabolismo, tipos de nutrición, formas, etc. Se cree que todos los organismos que existen actualmente derivan de una forma unicelular procariótica. Las procariotas derivaron en células más complejas, las eucariotas, probablemente por la combinación de dos o más procarióticas. Entre las características de las células procariotas que las diferencian de las eucariotas, podemos señalar: ADN principal desnudo (sin un denso acompañamiento de proteínas) y lo más a menudo en forma de una sola hebra circular; división celular por fisión binaria sin un mecanismo complejo de reparto comparable a la mitosis de los eucariotas; carece de orgánelos membranosos en el citoplasma. El citoplasma no posee objetos reconocibles, salvo granos de reserva, de composición variada y agregados moleculares, visibles sólo con las mayores ampliaciones del microscopio electrónico, como ribosomas o carboxisomas. Suelen tener pared celular (compuesta por peptidoglicano), diferente a las de las eucarióticos que poseen.

La clasificación de las procariotas:

El término procariota hace referencia a los organismos del imperio Prokaryota, cuyo concepto coincide con el reino Mónera de las clasificaciones de Copeland o Whittaker, que aunque obsoletas, son aún muy populares. Se reparten entre los dominios Bacteria y Archaea. La división se justifica en las grandes diferencias que presentan ambos grupos a nivel bioquímico. Las bacterias, son microorganismos unicelulares, que miden entre 0,5 y 5 μm y se presentan en diversas formas incluyendo esferas, barras, y espirales. Algunas poseen cilio y flagelos. Se pueden encontrar en todo tipo de hábitat, incluso en los más extremos. Hay típicamente 40 millones de células bacterianas en un gramo de tierra y un millón de células bacterianas en un mililitro de agua dulce. En total, hay aproximadamente 5×1030 bacterias en el mundo.
Las bacterias son imprescindibles para el reciclaje de los nutrientes (como el caso de los saprofitos, o las que participan del ciclo biogeoquímicos), pero existe un gran número de bacterias que todavía no ha sido descrita.
Hay tantas células bacterianas como células humanas en el cuerpo humano, con una gran cantidad de bacterias en la piel y en el tracto digestivo. Pero gracias al sistema la gran mayoría de estas bacterias son inofensivas o beneficiosas. Pero hay algunas que producen enfermedades. En los países desarrollados se utilizan antibióticos para tratar las infecciones bacterianas y también se usan extensamente en la agricultura y la ganadería, lo que ocasiona que se esté generalizando la resistencia de las bacterias a los antibióticos. En la industria, las bacterias son importantes en procesos tales como el tratamiento de aguas residuales, la producción de queso y yogur, y en la fabricación de antibióticos y de otros productos químicos.
Las archaea (o arqueas) son microorganismos unicelulares, que carecen de núcleo (procariontas). Sin embargo, las diferencias a nivel molecular entre archaeas y bacterias son tan fundamentales que se las clasifica en grupos distintos. De hecho, estas diferencias son mayores de las que hay, por ejemplo, entre una planta y un animal. Actualmente se considera que las archaea están filogenéticamente más próximas a los eucariontes que a las bacterias.
Las archaea fueron descubiertas originariamente en ambientes extremos, pero desde entonces se las ha hallado en todo tipo de hábitats. Algunas especies son hipertermófilas y pueden sobrevivir y prosperar a temperaturas ligeramente superiores a los 100°C y se las ha encontrado en géiseres, respiraderos hidrotermales y pozos de petróleo. Otras especies se encuentran en agua hiper-salina, ácida o alcalina. Sin embargo, otras especies son mesófilas o psicrófilas y prosperan en ambientes tales como marismas, aguas residuales, agua de mar y el suelo. Otras archaea son metanógenas y se las puede encontrar en el tracto digestivo de animales tales como rumiantes, termitas y seres humanos. Se considera que las condiciones de crecimiento semejan a las existentes en los primeros tiempos de la historia de la Tierra por ello a estos organismos se los denominó arqueobacterias (del griego arkhaios = antiguo).
No se conocen patógenos para los seres humanos (aunque se ha propuesto alguna relación entre los metanógenos y los trastornos periodentales humanos).
Si bien lucen como bacterias, como ya lo mencione anteriormente, poseen características bioquímicas y genéticas que las alejan de ellas. Por ejemplo, que no poseen paredes celulares con peptidoglicanos, presentan secuencias únicas en la unidad pequeña del ARNr, poseen lípidos de membrana diferentes tanto de las bacterias como de los eucariotas

Membranas celulares:

Los lípidos presentes en las membranas son únicos desde el punto de vista químico, a diferencia de los eucariotas y las bacterias, en que los enlaces éster son los responsables de la unión entre los ácidos grasos y glicerol, los lípidos de las Archaea poseen enlaces éter para la unión del glicerol con cadenas laterales hidrofóbicas. En lugar de ácidos grasos poseen cadenas laterales formadas por unidades repetitivas de una molécula hidrocarbonada como el isopreno.
Los principales tipos de lípidos son los diéteres de glicerol. En algunos éteres las cadenas laterales (fentanil) se unen entre sí por enlaces covalentes formando una monocapa en lugar de la bicapa característica de las membranas, siendo más estables y resistentes, siendo habituales por lo tanto en las hipertemófilas.

Pared celular:

Algunas arqueobacterias metanogénicas poseen la pared celular formada por un compuesto similar al peptidoglicano de las bacterias, por lo que denomina pseudopeptidoglicano, con enlaces glucosídicos 1,3 en lugar de los 1,4 de los peptidoglicano. En otras archaeas la pared se compone de polisacáridos, glicoproteínas o proteínas.
El tipo de pared más común es la capa superficial paracristalina (capa S) formada por proteína o glucoproteína, de simetría hexagonal.
La pared celular impide la lisis celular y le confiere la forma a la célula. Las paredes de las Archaea son resistentes naturalmente a la lisozima, debido a la ausencia de peptidoglicano.
La única arqueobacteria que carece de pared es Thermoplasma.

Grupos filogenéticos:

Sobre la base del análisis de la subunidad pequeña del ARN, las Archaea consisten en dos grupos filogenéticamente diferentes: Crenarchaeota y Euryarchaeota. Se diferencias por el tipo particular de ARN que presentan y por el ambiente en que habitan. Las Crenarchaeota (crenotas) es un grupo fisiológicamente homogéneo de hábitats enteramente hemofílicos. En cambio las Euryarchaeota (euryotas) son un grupo fenotípicamente heterogéneo, que incluye a las metanogénicas, halófilas, etc.
Basados en su fisiología se distinguen: metanogénicas, halófilas extremas. Estos procariotas tienen atributos bioquímicos que le permiten adaptarse a estos ambientes extremos. Las Crenarchaeota son principalmente hipertermofílicos dependientes del sulfuro y los Euryarchaeota son metanogénicos y halófilos extremos.

Metanogénicas: Son anaerobias estrictas, que no toleran el . Su ubicación incluye sedimentos marinos y de agua dulce, pantanos y suelos profundos, tracto intestinal de animales y plantas de tratamiento de líquidos cloacales. En el proceso de construcción de material celular desde H2 y CO2, Las metanogénicas producen metano (CH4) en un único proceso generador de energía. El producto final es el gas metano, que se acumula en el ambiente.

Halófilas extremas: Viven en ambientes naturales como el mar Muerto, el Great Salt Lake (Colorado USA), o en estanques de evaporación de agua salada, donde la concentración de sal es muy alta (hasta 5 molar o 25 por ciento de NaCl). Estos procariotas requieren la sal para el crecimiento, sus paredes celulares, ribosomas y enzimas se estabilizan con el ión Na+. Halobacterium halobium, (predominante en Great Salt Lake), se adapta al ambiente altamente salino por el desarrollo de una "membrana púrpura", que toma esta coloración por la presencia del pigmento del tipo de rodopsina llamado bacteriorodopsina que reacciona con la luz y permite la síntesis de ATP. Estos organismos son heterótrofos y aerobios, que debido a la gran concentración de NaCl en el ambiente limita la disponibilidad de O2 para la respiración, pero se ayuda de la bacteriorodopsina.

Termófilas extremas (Termoacidófilas): Requieren temperaturas muy altas (80º - 105º grados Celsius) para crecer. Sus membranas y enzimas son inusualmente estables a estas temperaturas. La mayoría de ellas requiere sulfuro para crecer, algunas son anaerobias y usan el sulfuro como aceptor de electrones en la respiración. Otras son litotróficas y oxidan sulfuro como fuente de energía, crecen a bajo pH (< pH 2) dado que acidifican su ambiente oxidando sulfuro a ácido sulfúrico. Son habitantes de ambientes calientes, ricos en sulfuro asociados a los volcanes, como los manantiales clientes, géiseres, en respiraderos termales y en fracturas del piso oceánico.


2. La célula procariótica
Con excepción de unas pocas especies, la células procariotas están rodeadas por una pared celular que las protege y determina su forma. Esta formada por Mureina (peptidoglicano (azúcar unido a un péptido)), no presente en la pared celular de hongos, plantas u otros eucariontes.
A su vez la pared bacteriana esta rodeada de una capsula o capa mucosa que es una estructura gelatinosa que no la producen todas las bacterias y que funcionan como receptores de virus y como mediadores en las interacciones celulares y en la adherencia a superficies (ejemplo ereptococcus mutans, que se adhiere a través de una capsula a la superficie de los dientes provocando caries, sin al capsula este microorganismo se elimina fácilmente con al saliva). En el caos de las bacterias patógenas las capsulas las protegen del ataque del sistema inmune del hospedador, y determinan al capacidad de invasión de los fagotitos y de otros agentes antibacterianos.
A continuación de la pared celular, se encuentra la membrana plasmática. Ésta esta constituida por una bicapalipidica con proteínas (no glucolisadas) incluidas, y su función es controla el paso de sustancias desde el interior al exterior de la célula y viceversa. La mayor parte de las membranas no contiene colesterol como la célula animal (la célula animal posee colesterol y gracias a ello puede aumentar la T° en que la membrana plasmática es fluida). Las bacterias fotoautótrofas poseen unos pliegues en al membrana en que contiene pigmentos fotosintetizadotes, que son capaces de captar la luz solar y realizar fotosíntesis. Otras procariotas poseen pliegues de membrana internos, que son los mesosomas, que participan en la división celular y en la respiración celular.
En el interior de la célula esta el citoplasma, que es una sustancia acuosa (puesto que el 80% de éste es ) rica en sales disueltas, nutrientes, enzimas y otras moléculas. Posee varios ribosomas 70S (unidad de coeficiente de sedimentación (Svedberg)), cuya función es la síntesis de proteínas. Con excepción de los ribosomas, estos organismos, carecen de organelos membranosos, como por ejemplo el núcleo, mitocondrias, cloroplastos, retículos endoplasmaticos, aparato reticular de Golgi, etc.
El material genético es constituido por una molécula de ADN circular, sin proteínas que le acompañan, ubicado en algún lugar de la membrana plasmática, que no se encuentra separado del citoplasma. Generalmente las bacterias se reproducen de forma asexual por fisión binaria ( que se explicará mas adelante). Algunas formas endosposras, que es una estructura de pared muy gruesa que les hace resistir condiciones extremas (como se dijo anteriormente), por un periodo largo de tiempo. En la superficie puede poseer organulos filamentosos, tales como fimbrias (algunas participan en la conjugación, las fimbrias sexuales) o pelos, que ayudan a la bacteria a sujetarse a las superficies o algunas poseen flagelos. Los flagelos de las procariotas son semirrigidos, presentes en algunas especies de bacterias, cuya función consiste en proporcionar movimiento a las células.
Los flagelos parten de la membrana plasmática, cruzan la pared celular y se extienden hasta el exterior de la célula. El número y la posición van variando según cada especie, al igual que la forma y el diámetro. Este ultimo varia entre 12 y 18 nm.
Posición y números de Flagelo










Filamento: Es la parte mas externa del flagelo, esta constituido por una proteína especifica llamada flagelina. Ésta, forma cadenas helicoidales alrededor de una región central hueca. Las proteínas se sintetizan en al base del flagelo y se desplazan a través del orifcio central hasta el extremo donde se incorporan.
Gancho: Tiene forma curva, y se une a la célula.
Cuerpo basal: Se encuentra en el interior de la membrana plasmática y se inserta por medio de una serie de anillos (L, P, S, M). En las bacterias gram-positivas sólo existen los anillos M y P.
El movimiento del flagelo comienza en la base de él, hacia el extremo. Depende del sentido de la marcha, es helicoidal, que normalmente se da en sentido de las agujas del reloj., pero cuando la bacteria cambia de sentido, el movimiento de rotación se produce en sentido contrario a las agujas del reloj








Características
Célula Procariótica
Ejemplo
Eubacterias y Arqueobacterias.
Tamaño
Lo habitual es de 0,5 – 10 μm de diámetro.
Presentación del DNA
Libre en el citoplasma, sin histonas, DNA circular cerrado. Se suele designar el nombre de nucleoide al espacio que ocupa el DNA en el citoplasma de la bacteria.
Compartimentalización citoplasmática
Ausente.
Ribosomas
Más pequeños y livianos ( 70 S )
Pared Celular
No celulósica, sino de tipo glicopeptídica (peptidoglucano).
Locomoción
Flagelos, estructurados por una proteína (flagelina).
Citoesqueleto
Ausente.
Membrana Plasmática
Presente, formada de bicapa lipídica y proteínas, sin colesterol
S = es una unidad de coeficiente de sedimentación (Svedberg).



3. Diversidad de formas: formas reproductivas y latentes
Las bacterias son los representantes por excelencia del Reino Mónera. Éstas poseen un aspecto llamativo que es su gran diversidad, lo que hace difícil generalizar sobre ellas. Hay un gran número de especies adaptadas a una enorme diversidad de medios lo que determina distintas estructuras, metabolismos, morfologías, etc. Las distintas morfologías bacterianas que conocemos a través del microscopio están determinadas por su tamaño, forma y disposición. Dependiendo de esto adquieren distintas denominaciones.

Tamaño

Las bacterias son invisibles al ojo humano. Éstas se miden en micrones (1µm =10 -6m). El tamaño varía dependiendo de las especies entre 1 µm y 250 µm siendo lo más común entre 1 y 10 µm. Una de las características de las bacterias es que poseen una gran superficie mediante la cual entran nutrientes que alimentan un pequeño volumen, de esta forma pueden realizar muchas reacciones metabólicas y crecer rápidamente. Por ejemplo, la Escherichia coli tarda 20 minutos en dividirse mientras que la célula de un mamífero en laboratorio tarda de 13 a 24 horas.

Forma

La diversidad de formas de las bacterias está impuesta por la rigidez de su pared celular. Las paredes celulares de las bacterias presentan dos configuraciones diferentes: las bacterias grampositivas y las gramnegativas. Se distinguen ambas debido al color que adquieren sus paredes celulares cuando se someten a la tinción de Gram, (técnica utilizada para referirse a la morfología bacteriana) las grampositivas adquieren color púrpura y las gramnegativas color rojo. Hay bacterias que no pueden diferenciarse, ya sea, porque su envoltura es cerosa (micobacterias) o no poseen pared celular (micoplasmas).
Una principal diferencia entre ambas, es que las grampositivas presentan en su pared celular una red de mureína (peptidoglicano) muy desarrollada llegando a las 40 capas, en cambio las gramnegativas poseen una pared más delgada con pocas cantidades de capas, pero, además poseen una membrana externa a la capa de peptidoglicano que mantiene la estructura bacteriana y constituye una barrera impermeable de moléculas de gran tamaño. Los peptidoglicanos son de vital importancia para que la bacteria pueda conservar su forma y obtener rigidez, ya que en ausencia de ésta la bacteria reventaría debido a su gran potencial osmótico.
Estas diferencias en la estructura de la pared celular dan lugar a diferencias en la susceptibilidad antibiótica. Por ejemplo la vancomicina puede matar a bacterias grampositivas pero es ineficaz contra patógenos gramnegativos. La mayor parte de las bacterias son gramnegativas, las cuales en su mayoría poseen plásmidos importante para conferir resistencia contra antibióticos.
Se exhiben en las bacterias una diversidad de formas, pero entre las más frecuentes podemos encontrar: los denominadas cocos, que poseen una forma esférica; los bacilos con forma cilíndrica que son como bastones de longitud variable de extremos redondeados (ejemplo: Escherichia Coli); los espirilos que son células helicoidales. Existen modificaciones a estas tres formas fundamentales y aunque la mayor parte de las bacterias conservan constante su forma, hay especies que la pueden variar, por lo que se les llama pleomórficas. Entre la gran cantidad de variantes a las tres formas fundamentales, podemos nombrar a los cocobacilos, con forma de óvalo; las bacterias corineformes que son bacilos irregulares con un extremo ensanchado y las espiroquetas que son helicoidales flexibles. En menor frecuencia están los vibriones con forma de coma (bastones cortos encorvados).

Disposición

Otra característica es la disposición que adoptan las células luego de reproducirse, ya que, algunas por una separación incompleta del tabique tienden a permanecer unidas originando agrupaciones características. Según el plano y número de divisiones, pueden encontrarse en bacterias esféricas los denominados diplococos, si la división se realiza en un plano y estos quedan dispuestos de a pares; estreptococos si en un plano permanecen unidos después de varias divisiones formando una cadena. Y si la bacteria se divide en más de una dimensión la disposición es más complicada. Cuando un coco se divide en ángulo recto al primer plano de división, forma tétradas. Una posterior división en el tercer plano puede resultar en un paquete cúbico de ocho células conocido como sarcinas. Si la división en los tres planos es de forma irregular se denomina estafilococos.

Formas reproductivas

Las bacterias se reproducen usualmente por fisión binaria, es decir, dividiéndose en dos. Para ello crecen y duplican su material genético previamente, como cualquier célula, pero a diferencia de las células eucariontes no tienen la duplicación del ADN limitada sólo a la etapa de síntesis, sino que constantemente lo están haciendo porque están en continua división. Luego del crecimiento y alargamiento de la célula para su posterior separación, se produce una invaginación de la membrana celular (mesosoma) a la cual, cada cromosoma hijo se fija a una porción diferente de la misma. Además con el comienzo de la replicación se desencadena también el inicio de la división celular visualizado por la formación de un tabique transversal, para concluir con la separación de las células hijas genéticamente idénticas a la original. Si esto ocurre en reiteradas veces explica la formación de colonias de células iguales. Sin embargo, las bacterias también llevan a cabo reproducción parasexual, donde posibilitan el intercambio de información genética de forma unidireccional desde el dador al receptor, sean o no de la misma especie. Esto es muy importante, ya que, explica la variabilidad que se requiere para que las poblaciones se adapten a cambios en el ambiente (medios en que hay antibióticos) y perduren. Estos fenómenos parasexuales pueden ser: la conjugación, en el cual se transfiere el material genético por contacto directo entre células a través de unas estructuras llamadas pelos; la transducción, mediante el cual, generalmente un virus, transporta fragmentos de ADN de la última bacteria parasitada, introduciéndolos en la bacteria receptora; transformación, proceso por el cual una bacteria es capaz de introducir en su interior fragmentos de ADN que están libres en el medio, procedentes de la lísis de otras bacterias.

Formas latentes

Algunas especies de bacterias grampositivas tienen la capacidad de pasar de estado vegetativo a estado o forma latente(o forma de reposo), denominadas endosporas, las cuales otorgan perdurabilidad a las bacterias cuando son sometidas a situaciones extremas como calor, radiación, escasez de alimento, deshidratación, temperaturas altas, influencias químicas etc.
La endospora se encuentra deshidratada y formada por múltiples capas concentradas en un espacio reducido (1/10 del volumen de la célula madre).Contiene en su citoplasma una copia completa del cromosoma bacteriano, concentraciones de ribosomas mínimas, proteínas esenciales y toda la maquinaria metabólica esencial que requerirá cuando se produzca la germinación. Su contenido lo hace refráctil (brillante) al microscopio.
La termorresistencia, es la principal característica, ya que, mientras las bacterias mueren a 80ºC, las endosporas sobreviven e incluso soportan una temperatura mayor. Poseen la más baja tasa metabólica de todos los seres vivos (hipometabolia), esto explica que puedan sobrevivir sin nutrientes por largos períodos.

Esporogénesis

Si los niveles de Carbono, Nitrógeno o Fósforo son inferiores a los requeridos con normalidad, esto constituye una señal a la célula de que se aproxima un período de privación de nutrientes. Esto desencadena una cadena de procesos genéticos que concluyen con la formación de la espora (esporogénesis) comparable a un proceso de diferenciación.
Para llevar a cabo este proceso primero se duplica el material genético y una copia de éste y los contenidos citoplasmáticos son rodeados por su membrana citoplasmática, el peptidoglicano y por la membrana del tabique. Todo esto cubierto por la corteza que se sintetiza a partir de la célula madre, formada por peptidoglicano y ésta envuelta por una capa proteica queratiniforme que protege a la espora. Este proceso tarde de 6 a 8 horas.
Finalmente la célula madre se autolisa, liberando la endospora capacitada de permanecer durante siglos como espora viable.

Germinación

Para que ocurra la germinación o transformación de la espora en estado vegetativo es necesario que la cubierta de la espora se altere, esto se produce por calor, pH bajo, entre otros factores, además de agua y de un agente químico externo presente en el medio (iones inorgánicos, azúcares, bases nitrogenadas, etc.) que permiten la activación de la germinación. Estos son detectados por un receptor de la membrana esporal interna que desencadena un serie de reacciones químicas, lo que tiene como consecuencia que entre agua al protoplasto de la espora, se hinche, pierda sus capas y esto haga que pierda su capacidad refringente, perdiéndose la resistencia al calor. Se forma una nueva célula vegetativa que es idéntica a la original, finalizando así todo el ciclo. Este proceso dura aproximadamente 90 minutos.
Es muy importante entender que las esporas en las bacterias son una forma de reposo y no de reproducción, que representan una etapa del ciclo de vida de ciertas bacterias con una estructura diferente respecto a las células vegetativas.


4. Nutrición de las procariotas
Los organismos procariotas se destacan por la gran cantidad de metabolismos y los diversos modelos que tienen para obtener energía.
Empecemos por ver que es el metabolismo, esto es un conjunto de reacciones químicas esenciales para la nutrición el crecimiento y la reparación de la célula u organismo donde ocurre y debe ser cuidadosa y constantemente regulados para mantener al organismo en equilibrio. Está constituido por los siguientes fenómenos metabólicos, que son el anabolismo y el catabolismo. A grandes rasgos el Anabolismo, corresponde al conjunto de reacciones químicas encaminadas a la síntesis de componentes celulares. Son reacciones de biosíntesis, que consecuentemente requieren energía. En el anabolismo los nutrientes del medio exterior son convertidos en componentes celulares. Son procesos constructivos, un ejemplo la fotosíntesis que solo ocurre cuando hay clorofila. Durante la fotosíntesis, la clorofila atrapa la energía de la luz solar y la utiliza para producir ATP. Posteriormente, la energía contenida en el ATP se utiliza en las reacciones para la producción de carbohidratos de alto contenido energético. Las principales materias primas utilizadas en la fotosíntesis son el agua y el dióxido de carbono. Utilizando la energía que las moléculas de clorofila atrapan de la luz solar, el agua se hidroliza, el oxigeno se libera y el hidrogeno se combina con el dióxido de carbono para formar moléculas de carbohidratos. Las reacciones de la fotosíntesis se resumen de la siguiente manera:
Por otra parte el Catabolismo corresponde al conjunto de reacciones de degradación de sustancias en las que se produce (o libera) energía. Son procesos destructivos. La respiración celular es un ejemplo. Los alimentos son la fuente de energía liberada en el proceso de la respiración celular. La célula debe convertir las grandes moléculas en moléculas simples. La respiración celular es un proceso muy importante ya que transforma la energía de los alimentos en ATP. Sus fases corresponden a la glucólisis, ocurre en el citoplasma, donde se degrada la glucosa en acido pirúvico, produciendo algo de ATP; luego viene la formación de Acetil Coenzima A, que ocurre en el citoplasma donde el Acido pirúvico es transformado a Acetil CoA; Ciclo de Krebs, donde el acido pirúvico entra a un ciclo y se une al oxaloacetato, forma el acido cítrico, luego pasa a acido isocítrico, luego a acido alfacetoglutarico, luego acido succínico, acido fumarico, acido málico para volver a ser oxaloacetato y empezar nuevamente el ciclo. Ocurre en el citoplasma y se obtiene energía. El ácido pirúvico desaparece; Fosforilación oxidativa: Ocurre en los mesosomas, donde hay una transferencia de energía que produce , que posteriormente es eliminado como desecho.
Como resultado de estos dos grupos de reacciones tiene lugar el crecimiento celular. Una célula, para crecer, necesita sintetizar los nutrientes que tienen en el ambiente, y por biosíntesis forma los componentes celulares. La nutrición celular corresponde al conjunto de procesos mediante los cuales la célula obtiene la materia y la energía necesarias para fabricar sus estructuras celulares y realizar sus funciones vitales.
Los mecanismos de obtención de energía, se debe a que las moléculas poseen enlaces químicos cuya energía puede ser utilizada por microorganismos. La manera de usar esta energía, es mediante reacciones de oxidación (eliminando un electrón o un átomo de Hidrogeno) y la reducción (ganando un electrón o un átomo de Hidrogeno).
Los microorganismos que usan la luz, la transforman en energía química mediante fotosíntesis, por lo que todos los organismos usan energía química. Los nutrientes son fuentes de C, N, O. La energía que se necesita para estas biosíntesis, procede del exterior y puede ser de diversa naturaleza: luz, compuestos orgánicos y compuestos inorgánicos. La mayoría de los microorganismos usan compuestos químicos orgánicos que son captados del ambiente, introducidos en la célula y degradados por catabolismo en sistemas más simples que la célula necesita (la célula los expulsa, más tarde, como productos de desecho). Esta energía se usa para el anabolismo y para otras funciones celulares, como puede ser el movimiento de los flagelos, transporte de solutos por la membrana. Los microorganismos se pueden clasificar atendiendo al tipo de metabolismo que realice. En concreto, se agrupan atendiendo a la fuente de energía que toman del medio o la fuente de C.
Dependiendo de la fuente de energía para crecer, tenemos:
Luz----------->Fototrofos
C. Químicos----------->Quimiotrofos
Dependiendo de la fuente materia, podemos distinguir dos tipos de nutrición: autótrofa y heterótrofa.
NUTRICIÓN AUTÓTROFA (de auto: uno mismo y trophos: comer), donde estos organismos son capaces de producir su propio alimentosa que logran tomar la energía y algunas sustancias inorgánicas del medio (CO2 y agua) para producir sustancias orgánicas que les sirven de alimento a ellos y a otros organismos. Son autótrofas las células de los vegetales, las algas y algunas procariotas.
NUTRICIÓN HETERÓTROFA (de hetero: diferente y trophos: comer), donde estos organismos incorporan las sustancias elaboradas (materia orgánica) necesarias para que el organismo crezca, se repare y reponga los materiales. Son heterótrofas las células de los animales, de los hongos y de muchos organismos unicelulares.
Los procariontes pueden obtener los nutrientes de varias maneras, entre ellas, produciendo ellos mismos sus nutrientes, siendo estos llamados organismos autótrofos, de manera tal que usan como fuentes de materia, la inorgánica, es decir a través de de compuestos inorgánicos. Estos producen su propio alimento, por lo que se pueden considerar autosuficientes. Este tipo de organismos, posee Carboxisomas, que son pequeñas estructuras membranosos que permite fijar el durante la fotosíntesis y Clorosomas, que son vesículas alargadas que se encuentran al interior de la membrana plasmática y que poseen pigmentos fotosintetizadores. Dentro de los organismos procariontes autótrofos podemos distinguir

Organismos fotoautótrofos o también llamados fotosintéticos, compuesto por las plantas y algunas bacterias fotosintéticas tales como las bacterias rojas del azufre como Thiospirillum o las bacterias verdes como tales como la Chlorobium. Estas utilizan la luz como fuente de energía. Este grupo incluye a: plantas, algas, y bacterias. Si nos centramos en las bacterias (aunque también se incluyen algunas algas) de este tipo, realizan fotosíntesis y utilizan el o azufre (S, ) como su fuente de materia. Poseen bacterioclorofila y carotenoides para poder captar la luz.

Organismos quimioautótrofos o también llamados quimiosinteticos, compuesto por bacterias, tales como las bacterias de los géneros Nitrosomonas ( a (Nitrito)) y Nitrobacter ( a (Nitrato)). Usan compuestos químicos inorgánicos como fuente de energía y dióxido de carbono como fuente de carbono. Estas bacterias crecen normalmente en la oscuridad sobre sustratos minerales, que utilizan como fuente de energía y materia. Los sustratos que utiliza son compuestos que poseen Nitrógeno, ( o ), minerales que contienen Hierro o azufre ( ), Hidrogeno molecular ( ) y monóxido de carbono (CO).

Sin embargo existen también organismos que no pueden producir sus propios nutrientes, y que por lo tanto tienen que obtener los átomos de carbono de compuestos orgánicos, como la glucosa o el alcohol, fabricados por otros organismos para su mantenimiento y crecimiento, por lo tanto estos no producen su propio alimento. Dentro de los organismos procariontes heterótrofos, podemos distinguir

Organismos fotoheterótrofos, tales como Rhodospirillum, y otras bacterias rojas que no son del azufre. Captan energía lumínica con requerimiento de sustancias orgánicas. Por lo que llevan a cabo la fotosíntesis y se nutren mediante compuestos orgánicos como ácidos grasos, alcoholes y glucidos. Utilizan la luz como fuente de energía. Son anaeróbicas, es decir, son aquellas que pueden crecer en ausencia de oxígeno, debido a que pueden usar aceptores finales distintos del oxígeno, o porque poseen metabolismo estrictamente fermentativo, pero sin embargo hay otras que son aeróbicas, es decir, necesitan O2 para crecer. Estas pueden crecer en la oscuridad con sustratos orgánicos, otros ejemplos de este tipo de bacterias son Rhodomicrobium (Rhodomicrobium vannielli Depuración de aguas residuales, abono).


Organismos quimioheterótrofos, tales como las del genero Mycobacterium (agente causal de la tuberculosis). Captan la energía química a partir de sustancias orgánicas, es decir, usan compuestos orgánicos para obtener tanto la energía como los átomos de carbono. Son la mayoría de las bacterias. Se encuentran dentro de este tipo las quimioheterótrofas aeróbicas, que utilizan el en su metabolismo y desprenden , ejemplo la Rhizobium (Bacteria capaz de inducir la formación de nódulos ricos en nitrógeno en plantas leguminosas como la arveja, alfalfa, trébol y otras.) .). Dentro de este grupo se encuentran también los llamados Saprobios o Saprofitos, que se alimentan de materia orgánica peor en descomposición o muerta, por lo tanto regulan el reciclaje orgánico del suelo, un ejemplo de procarionte es la levadura, que es anaeróbico, por lo tanto realiza solo fermentación.


Anexo: relación de las bacterias con el Oxigeno.

Bacterias aeróbicas; son aquellas que para lleva a cabo su metabolismo, requieren la presencia de Oxigeno y liberan o desprenden
Bacterias anaeróbicas; son aquellas que para llevar a cabo su metabolismo, no requieren al presencia de Oxigeno, degradan al materia orgánica del suelo por medio de fermentaciones. Hay tres tipos de anaerobismo:
1. Anaerobias estrictas; son aquellas que no toleran el Oxigeno, y que en su presencia mueren, ejemplo Algunas del genero Clostridium.
2. Anaerobias facultativas; son aquellas que en presencia de Oxigeno lo utilizan, y que en su ausencia no lo utilizan, ejemplo, la Escherichia Coli.
3. Anaerobias Aerotolerantes, son aquellas que no les incomoda al presencia de Oxigeno, y no lo utilizan, ejemplo la Streptococcus thermophilus.



5. Plasmidos y conjugación bacteriana
Muchas bacterias contienen además de un cromosoma principal (cadenas cerradas dobles de ADN, que forma el llamado “cuerpo nuclear o nucleoide”), pequeños cromosomas secundarios circulares que son fragmentos menores de ADN, estos son lo que se conoce como plásmidos, los cuales poseen un doble hélice circular y que generalmente portan los genes para la desactivación de los antibióticos, la codificación de enzimas, la síntesis de toxinas, entre otros genes.
Los plásmidos poseen la capacidad de duplicarse en forma completamente independiente con respecto al cromosoma del huésped y son de gran utilidad para la tecnología del ADN recombinante. Por otro lado también son capaces de intercambiar parte de su material genético e incluso integrarse a los cromosomas principales de las bacterias pero en este ultimo caso, su replicación queda bajo el control de dichos cromosomas principales; transmitiendo de esta forma los genes de una bacteria a otra.
Hay plásmidos que llevan genes específicos, encargados de controlar los procesos de conjugación, por ejemplo genes que alteran la superficie de las células para que no sea interrumpido el contacto de célula a célula; y genes específicos que son los encargados de llevar a cabo la transferencia del ADN de una célula a otra, esta capacidad de transmisión por conjugación, es controlada por un grupo de genes del plásmido, denominada región tra. La existencia de esta region en un plásmido que este integrado al cromosoma bacteriano, puede movilizar la transferencia de ADN cromosómico de una célula a otra.

Evidencia física de los plásmidos

Los plásmidos en general tienen menos de un veinteavo de lo que es el tamaño del cromosoma, y es ADN circular cerrado bicatenario.
Cuando se aisla el plásmido, su doble hélice se encuentra enrollada sobre si misma formando el llamado “Super enrollamiento”, el cual constituye la forma más compacta dentro de la célula, pues se encuentra la mayor parte del ADN de los plásmidos.
Este ADN es observable bajo el microscopio electrónico, y por medio de micrografías electrónicas se puede observar su estructura y medidas de longitud como evidencia para dar pie de su existencia y de su tamaño molecular.

Eliminación de los plásmidos

El plásmido posee una característica muy común, puesto que no pueden ser eliminados de las células huéspedes por medio de diferentes tratamientos. Esta “eliminación” al parecer resulta de la inhibición de la replicación del plásmido sin una inhibición paralela de la replicación cromosómica, y como resultado de la división celular, el plásmido queda diluido. Otros tratamientos que pueden ser utilizados son la radiación ultravioleta o ionizante y los metales pesados; el crecimiento a temperaturas por encima de la optima puede también provocar la eliminación del plásmido.

Estructura y Replicación del plásmido

El plásmido mas conocido y estudiado es el plásmido F de la bacteria Escherichia coli, este es un plásmido conjugativo y posee la capacidad de transferir a una célula receptora por intermedio de si mismo o a través de un ADN cromosómico donador. Además este plásmido contiene secuencias de ácidos nucleicos que le permiten recombinarse con el cromosoma bacteriano formando cepas Hfr(alta frecuencia de recombinación).
Es probable que los plásmidos se repliquen de una forma muy similar a la del cromosoma (inicio de la repicación en el origen y replicación bidireccional alrededor del circulo), pero debido al tamaño del plásmido con relación al del cromosoma, este proceso ocurre con bastante rapidez; pues aunque estos elementos genéticos(plásmidos) se replican de manera independiente, su replicación es controlada por la célula y determinada en cierto modo por las condiciones del medio ambiente.

Significado biológico de los plásmidos

Los plásmidos como elementos genéticos son de gran importancia, pues son como herramientas para comprender una variedad de fenómenos genéticos en los procariotes y fenómenos biológicos y ecológicos, con lo que es muy evidente que algunas de las ideas acerca de taxonomía bacteriana y ecología de deben modificar para así poder explicar la presencia y la actividad de los plásmidos.

Incompatibilidad de plásmidos

La compatibilidad de los plásmidos es muy importante en su investigación y en su evolución ecológica, pues al insertarse un plásmido en una célula la cual conlleva otro en su interior, es probable que el segundo no se pueda mantener y se pierda mientras acontece la replicacion celular, por lo que se dice que ambos plásmidos son incompatibles, esta información de incompatibilidad es controlada por genes que se encuentran en ellos.

Origen de los plásmidos

Aun cuando no se tiene evidencia alguna acerca del origen de la resistencia a los fármacos de los factores R, algunas evidencias sugieren que estos plásmidos existían antes de la era de los antibióticos; y la evolución de estos factores R es comprensible en las implicaciones para el continuo trato de la medicina humana, ya que se necesita combatir las infecciones con cada vez mayor cantidad de antibióticos.

Conjugación bacteriana

Es también llamada “apareamiento”, en este proceso genético dos células se reúnen por contacto directo a través de un pelo para transferirse el material genético una a otra. Esta transferencia puede ser un plásmido o bien una parte del cromosoma movilizado por un plásmido, este proceso ha sido mas ampliamente estudiado en la bacteria Escherichia coli.
Existen células donadoras (llamadas masculinas) las que contienen plásmidos que pueden ser transmitidos a células receptoras (llamadas femeninas).
El pelo de la célula donadora, llamado “pelo sexual” reconoce a la célula receptora y hace el primer paso, luego como esta célula conjugativa tiene la información genética necesaria para la codificación de algunas proteínas útiles para que se lleve a cabo la transferencia de ADN, el pelo sexual de la célula conjugativa une ambas bacterias y permite que se pueda formar un puente en el cual pasará el ADN.


6. El cromosoma de E. Coli
La Escherichia coli, es uno de los muchos grupos de bacterias que viven en los intestinos de los humanos sanos y en la mayoría de los animales de sangre caliente. Esta bacteria ayuda a mantener el equilibrio de la flora intestinal normal (flora bacteriana) contra las bacterias nocivas y sintetiza o produce algunas vitaminas.
No obstante, existen cientos de tipos o cepas de bacterias E-coli. Las distintas cepas de E. coli tienen diferentes características distintivas.
Una cepa de E-coli en particular, conocida como E. coli O157:H7, causa una grave infección intestinal en los humanos. Se puede diferenciar de otras por la producción de una potente toxina que daña el revestimiento de la pared intestinal y causa diarrea con sangre. También se conoce como infección enterohemorrágica por E. coli.
Los átomos que constituyen esta bacteria se combinan entre sí de forma muy específica. Gran parte del hidrogeno y del oxígeno está presente en forma de agua, lo cual da cuenta de la mayor parte del peso de E.coli. Además del agua, cada bacteria contiene aproximadamente 5000 clases de macromoléculas diferentes. Algunas de ellas desempeñan funciones estructurales, otras regulan la función celular y el resto se relaciona con la información genética. Algunas de las macromoléculas actúan recíprocamente con el agua para formar una película delicada y flexible, una membrana, que encierra a todos los otros átomos y moléculas, que componen E.coli. Así encerrados, constituyen, notablemente, una célula, una entidad viva. Una célula de E.coli es muy pequeña, pero posee ciertas capacidades asombrosas. Al igual que otros organismos vivos, puede transformar energía tomando moléculas del medio para utilizarlas en sus procesos de crecimiento y reproducción. Puede intercambiar información genética con otras E.coli. Puede moverse impulsándose con la rotación de fibras delgadas y flexibles unidas a una estructura que se asemeja a la caja de cambios de un automóvil, pero es mucho mas antigua.
Su residencia preferida es el tracto intestinal del ser humano, donde vive en intima asociación con las células que forman el tapiz de ese tracto. Estas células se asemejan a E.coli en muchos aspectos importantes.
Sin embargo, las células humanas también son muy distintas de E.coli. Por un lado, son de tamaño mucho mayor; por otro, mucho mas complejas. Lo mas importantes es que no son entidades independientes como las células de E.coli, pues cada una forma parte de un organismo pluricelular. Cada célula del tapiz intestinal vive durante unos pocos días; el organismo con suerte, vivirá varias décadas.
E.coli, las células de su huésped humano y otros microorganismos que viven en el tracto intestinal interactúan unos con otros. Habitualmente esto ocurre sin consecuencias, de modo que no nos damos cuenta de estas interacciones, pero en ocasiones tomamos conciencia del delicado equilibrio que existe.
E.coli y las células con las que interactúan ilustran lo que conocemos como niveles de organización.

E. coli O157:H7
La Escherichia coli O157:H7 es una de cientos de cepas de la E. coli, pero que produce una potente toxina y puede ocasionar una grave enfermedad.
La E. coli O157:H7 fue reconocida inicialmente como causa de enfermedad en 1982 durante un brote de diarrea aguda con sangre; el brote determinó que se debía a hamburguesas contaminadas. Desde entonces, la mayoría de las infecciones han provenido de comer carne de vacuno molida insuficientemente cocinada.
En 1996, cerca de California se produjo un brote a causa de esta bacteria, que se encontró en botellas de zumo de manzana de la marca Odwalla. Muchas personas, entre ellas bebés y niños, murieron después de tomar este zumo. La bacteria entró en las botellas porque las manzanas que se exprimieron contenían excrementos de ciervos de la zona.
La combinación de letras y números en el nombre de la bacteria se refiere a los marcadores específicos que se encuentran en su superficie y la distingue de otros tipos de E. coli.

El cromosoma de Escherichia coli
El cromosoma de la bacteria intestinal Escherichia coli es único, circular y contiene cerca de 4.7 millones de pares de bases. Tiene cerca de 1 mm de longitud pero solo 2 nm de ancho. El cromosoma se replica produciendo una figura que asemeja a la letra griega theta.
El promotor es la parte del ADN en donde se pega la ARN polimerasa antes de abrir el segmento de ADN a ser transcripto.
Un segmento del ADN que codifica para un polipéptido específico se conoce como un gen estructural . Escherichia coli puede sintetizar 1700 enzimas, por lo tanto esta pequeña bacteria tiene genes para 1700 mARN.
La lactosa, el azúcar de la leche, es hidrolizado por la enzima beta-galactosidasa. Esta enzima es inducible, solo se produce en grandes cantidades cuando la lactosa, el sustrato sobre el cual opera, esta presente. En cambio, las enzimas para la síntesis del aminoácido triptófano se producen continuamente a menos que el triptófano este presente en el medio de cultivo, se dice en este caso que las enzimas sintetizadoras de triptófano estan reprimidas.

REPLICACIÓN DEL ADN BACTERIANO SE AJUSTA AL MODELO SEMICONSERVATIVO: EXPERIMENTOS DE MESELSON Y STAHL (1958)
Meselson y Stahl (1957) diseñaron un experimento para tratar de averiguar la forma en la que se realiza la replicación del ADN en E. coli, es decir, la pregunta que se plantearon fue: ¿Qué modelo de replicación del ADN sigue E. coli, semiconservativo, conservativo o dispersivo?. Para contestar a esta pregunta, diseñaron un experimento en el que marcaban el ADN de la bacteria E. coli con Nitrógeno pesado N15, para ello hicieron crecer las bacterias durante 14 generaciones sucesivas en un medio que contenía como única fuente de Nitrógeno N15. Durante estas 14 generaciones el ADN de las bacterias las bacterias se había sintetizado con bases nitrogenadas con Nitrógeno pesado (N15). Posteriormente, comprobaron que podían distinguir el ADN del las bacterias que crecían en un medio normal (con N14) del ADN de las bacterias que habían crecido durante 14 generaciones en N15. Para ello extrajeron el ADN de ambos tipos de bacterias y lo centrifugaron en un gradiente de densidad de CsCl. El resultado fue que la densidad del ADN de las bacterias que habían crecido en presencia de N15 era mayor que el ADN de las bacterias que habían crecido con N14. Una vez comprobado que eran capaces de distinguir el ADN de ambos tipos de bacterias, continuaron el experimento de la siguiente forma: Las bacterias que habían estado creciendo en Nitrógeno pesado (N15) las pasaron a un medio de cultivo que contenía N14 (Nitrógeno normal) y a distintos tiempos, media generación, una generación, dos generaciones, tres generaciones de replicación, tomaban una muestra del cultivo bacteriano, extraían el ADN y centrifugaban en gradiente de densidad de CsCl.


Esquema Experimentos Meselson y Stahl (1958)

Cuando extraían el ADN de la bacterias que llevaban una generación creciendo en N14 y centrifugaban en CsCl, obtenían una sola banda de densidad intermedia (N14-15)entre la del ADN N14 y el ADN N15. Si extraían el ADN de las bacterias que llevaban dos generaciones creciendo en N14 y centrifugaban en gradiente de CsCl obtenían dos bandas, una correspondiente al ADN N14 y otra de densidad intermedia (N14-15) entre la del ADN N14 y el ADN N15. La absorbancia a 260 nm es directamente proporcional a la cantidad de ADN que contiene una banda, de manera que al medir la absorbancia de las dos bandas obtenidas en la segunda generación, obtenían que ambas contenían igual cantidad de ADN (1:1). Al extraer y centrifugar en CsCl el ADN de las bacterias que llevaban tres generaciones creciendo en N14, obtenían dos bandas, una correspondiente al ADN N14 y otra de densidad intermedia (N14-15) entre la del ADN N14 y el ADN N15. La cantidad de ADN que contenía la banda correspondiente al ADN N14 era tres veces mayor que la encontrada en la banda de densidad intermedia (N14-15), proporción (3:1).
Los resultados obtenidos por Meselson y Stahl (1958) se ajustaban a un modelo de replicación semiconservativo.


Resultados centrifugación CsCl
Matthew Meselson y Franklin W. Stahl

Si la replicación del ADN de E. coli se ajustará al modelo Conservativo al centrifugar el ADN de las bacterias después de un generación en medio con N14, hubieran obtenido dos bandas una de densidad correspondiente al N14 y otra de densidad correspondiente al N15. Nunca habrían observado, en este caso, una banda de ADN de densidad intermedia (N14-15).

Características patógenas
Tratamiento

El uso de antibióticos es poco eficaz y casi no se prescribe. Para la diarrea se sugiere el consumo de abundante líquido y evitar la deshidratación. Cuando una persona presenta diarrea no debe ir a trabajar o asistir a lugares públicos para evitar el contagio masivo. Sin embargo en algunas patologías como la pielonefritis hay que considerar el uso de alguna cefalosporina endovenosa.
Cepas según su poder patógeno. También se les puede llamar VIROTIPOS , se distinguen seis cepas según su poder patógeno:


Grupos de Escherichia coli patógenos según mecanismo para enfermar
Grupo
Símbolo
E.coli enteropatógenica
ECEP
E.coli enterotóxigenica
ECET
E.coli enteroinvasiva
ECEI
E. coli entero hemorrágica o verotoxigénica
ECEH
E.coli enteroagregativa
ECEA
E.coli de adherencia difusa
ECDA

E. coli enteropatogénica (ECEP): es el agente causal predominante de diarrea en niños que viven en países en vía de desarrollo. La regulación coordinada en la patogénesis es una necesidad importante para la adaptación de las bacterias patógenas a los diferentes ambientes encontrados dentro del hospedero durante la infección.
E. coli enterotoxigénica (ECET): Se parece mucho a V. cholerae, se adhiere a la mucosa del intestino delgado, no la invade, y elabora toxinas que producen diarrea. No hay cambios histológicos en las células de la mucosa y muy poca inflamación. Produce diarrea no sanguinolenta en niños y adultos, sobre todo en países en vías de desarrollo, aunque los desarrollados también se ven afectados.
E. coli enteroinvasiva (ECEI): Es inmóvil, no fermenta la lactosa. Invade el epitelio intestinal causando diarrea sanguinolenta en niños y adultos. Libera el calcio en grandes cantidades impidiendo la solidificación ósea, produciendo artritis y en algunos casos arterioesclerosis.
E. coli entero hemorrágica o verotoxigénica (ECEH): Produce verotoxinas que actúan en el colon. Sus síntomas son: primero colitis hemorrágica, luego síndrome hemolítico ureico (lo anterior más infección del riñón, posible entrada en coma y muerte), y por último, púrpura trombocitopénica trombótica (lo de antes más infección del sistema nervioso central).
E. coli enteroagregativa (ECEA): Los estudios realizados muestran que, además de la adherencia localizada, existen otros 2 mecanismos: uno llamado difuso, que se produce cuando las bacterias se unen al citoplasma celular, y otro agregativo, que se forma cuando las bacterias se acumulan en forma de empalizada tanto en la superficie celular como en el vidrio de la preparación.
Tienen la capacidad de sobrevivir largo tiempo en el intestino humano y la producción de una o más de las toxinas descritas, pudiera explicar la persistencia de las diarreas por ellas producidas.
E. coli Adherencia difusa (ECDA): No se ha demostrado que pueda causar diarrea en niños mayores de un año de edad ni en adultos.


La E. Coli, se clasifica en diferentes serotipos de acuerdo con el esquema de Kauffman (aquí solo los nombraremos):

Antígenos somáticos O (polisacárido y termoestables).
Antígeno flagelar H.
Antígenos K (capsulares)
F (fimbriales).


7. Desarrollo de resistencia contra los antibióticos
Cómo ya sabemos la bacteria de por si, posee genes que se “esmeran” por hacerla resistente a los ataques de agentes externos que podrían dañarla, o incluso matarla. Al comenzar de semejante premisa nos preguntamos, ¿Desde dónde adquieren las bacterias aquellos genes tan especializados que les facilitan la vida?, pues bien la respuesta es múltiple, pues no poseen una causa específica, sin embargo entre las que hemos llegado a conocer se encuentran:

Ø Transfieren sus características de resistencia a otras mediante la donación de plásmido (son moléculas de ADN extracromosómico circular o lineal, se replican y transcriben independientes del ADN cromosómico).
Ø “Los genes movilizan, a su vez, genes de resistencia en las ocasiones en que extraen un gen de una bacteria y lo inyectan en otra” (Investigación y Ciencia, 260, mayo de 1998.), en este caso los virus mientras que fagocitan a una bacteria (virus Bacteriófagos) dejan en su interior aquellos genes que proporcionan resistencia a la bacterias, y al tiempo que mata a alguna bacteria débil, perfecciona a las que quedan vivas.
Ø Cuando una bacteria muere, libera su contenido al medio externo y otra bacteria cualquiera puede apropiarse de algún gen liberado.
Ø Pueden muchas veces ser modificaciones genéticas, o mejor llamadas mutaciones genéticas, muy frecuentemente en bacterias, que generan espontáneamente genes de resistencia o perfeccionan uno ya existente.

Dentro de todo el daño que pueden causar las bacterias a la humanidad, siempre se debe tener en cuenta que al fin, son una parte natural y necesaria de la vida. Éstas abundan en superficies inanimadas y en las partes del cuerpo que se mantienen en contacto con el exterior, sin embargo estas partes de nuestro cuerpo están bien resguardadas por sustancias, cuya función es evitar que las bacterias causen problemas al organismo (por ejemplo las mucosas y sustancias de esa índole). Además existe un número considerable de bacterias que habitan dentro de nuestro organismo, ayudándonos a procesos fundamentales, por otra parte a menudo nos protegen de enfermedades ya que compiten con las bacterias patógenas, que cómo ya sabemos son “una minoría de especies que se multiplican de forma agresiva (en términos de millones de individuos) y dañan los tejidos o producen enfermedad por otros mecanismos” (Investigación y Ciencia, 260, mayo de 1998), entonces concluimos que ciertas bacterias son aliados muy importantes, en la lucha contra los patógenos resistentes a antibióticos, pues además una vez que los matan pueden adquirir su resistencia (por las formas ya mencionadas) y que no matemos a nuestros aliados y fortalezcamos a nuestros enemigos. A partir de esto podemos inferir que cuando aplicamos un antibiótico, no solo matamos a las bacterias patógenas, si no que además eliminamos a todas aquellas bacterias con las que convivimos día a día y que son un apoyo para nosotros, por otro lado y complementario a este daño, al aplicarle antibióticos a una bacteria patógena o no, dentro de la cepa total, existirán (como en todos los grupos) bacterias sensible a aquel antibiótico, en cuyo caso el antibiótico cumplirá su función de eliminación, sin embargo aquellas que no mueren se fortalecen contra el mismo antibiótico, y lo que es peor, al eliminarles del camino a las más débiles, van evolucionando hasta llegar a ser completamente inmunes a los antibióticos, eso es lo que logramos al darle un uso indiscriminado y excesivo a los antibióticos. Con frecuencia los pacientes no terminan el tratamiento y almacenan las dosis restantes para automedicarse, o medicar a familiares y amigos, en cantidades menores a las terapéuticas. En ambas circunstancias, la incorrecta dosificación no será capaz de eliminar por completo el agente infeccioso y estimulará el crecimiento de las cepas más resistentes que luego podrán producir trastornos de difícil tratamiento. Se ha descubierto que al menos 50 de cada 150 millones de antibióticos recetados, han sido completamente innecesarios.
v Acción de los antibióticos

Un antibiótico se define como una sustancia natural (es decir, producidas por organismos) que inhiben el crecimiento o la proliferación de las bacterias o que, directamente las matan, aunque muchas de estas sustancias son modificadas por el hombre para lograr un funcionamiento esperado. Su mecanismo de acción, varía dependiendo del tipo de bacteria y de la resistencia que esta presente contra otros antibióticos, como también de la agresividad de la misma bacteria. “Desde el comienzo de la vida en nuestro planeta, los organismos han luchado por los limitados recursos que tenían a su disposición. De esa pugna surgió la evolución de los antibióticos. La capacidad de producir tales compuestos poderosos confiere a un organismo - hongo, planta u otra especie bacteriana – una ventaja sobre las restantes bacterias sensibles al antibiótico. En esa presión de selección se esconde el motor natural del desarrollo de los antibióticos.” (Investigación y Ciencia, 2001, 298).

Algunos de los mecanismos de acción de los antibióticos son:

a) Algunos actúan inhibiendo la síntesis de la pared celular de la bacteria, específicamente inhibiendo la síntesis de peptidoglicano (mureína) que es el principal compuesto de dicha pared. La pared celular bacteriana es la principal responsable de la forma estructural definida que posee la bacteria y por otro lado le otorga protección respecto de su medio, por tanto si esta pared se deteriora la célula de inmediato muere.

b) Otros actúan inhibiendo la síntesis de proteínas fundamentales para la vida de la bacteria. Una bacteria sintetiza sus proteínas según un plan “inscrito” en el ADN, este es copiado por el ARN mensajero y es ejecutada a nivel de los organelos núcleo proteicos, los ribosomas, en donde se ensamblan los elementos constituidos por una molécula proteica. Estos antibióticos se fijan sobre la fracción 30 S de los ribosomas y provocan la síntesis de proteínas no conformes con el plan, en los cuales ciertos aminoácidos son remplazados por otros. Estas proteínas mal formadas no son funcionales, lo que conlleva finalmente a la muerte de la bacteria.

c) Muchos antibióticas actúan también en la estructura de la membrana plasmática. La membrana es una estructura vital para todo tipo de célula, no solo para la procariota, algunas de sus funciones esenciales es mantener la osmosis de la célula, es decir el equilibrio dinámico entre su medio interno y el externo, y consecuentemente se encarga de controlar la entrada y salida de las sustancias a la célula. Este grupo de antibióticos se encarga de perturbar su estructura y funcionamiento, esto lo producen a través de una pérdida de iones, de aminoácidos y de bases nucleicas en la membrana, que es mortal para la célula.

Sin embargo, pese a todos estos modos de operar tan eficaces de los antibióticos, hemos creado el modo perfecto para que las bacterias muten y se vuelvan, en algunos casos no menores, totalmente resistente a los antibióticos. Dentro de una población “X” de bacterias existen grupos de bacterias sensibles y resistentes a cierto antibiótico “Y”, una vez que nosotros incorporamos el antibiótico, las bacterias sensibles mueren (siempre que se aplique en cantidades adecuadas) mientras que las bacterias resistentes que quedaron, vuelan toda su capacidad energética en crear o intensificar mecanismos de resistencia contra ese mismo antibiótico. A su vez mientras que no apliquemos las cantidades adecuadas, solo va a morir una parte de las bacterias sensibles, mientras que las que queden vivas también van a dedicarse a trabajar en la formación de resistencia para ese antibiótico y para otros también. Otra de las consecuencias del uso de antibióticos consiste en que nosotros debemos saber que en nuestro interior existen bacterias que son inofensivas para el hombre, y que incluso en ciertos casos son de gran ayuda, ya que las bacterias sensibles no patógenas matan a las patógenas resistentes, puesto que gracias a que las resistentes vuelcan toda su producción energética a la mantención o mejoramiento de su resistencia, no están preparadas para un ataque, y por tanto las no patógenas las matan; pero cada vez que nosotros aplicamos un antibiótico para una determinada bacteria, no solo eliminamos a aquellas bacterias que son nuestra diana[1], sino que además matamos a todos las bacterias que se encuentran circundantes, e incluso aquellas bacterias no patógenas sensibles que no mueren, pueden volverse patógenas, gracias al mismo mecanismo que aplican las sensibles patógenas en las mismas circunstancias. La población de bacterias resistentes solo desaparece de forma natural si entre ellas existen bacterias susceptibles. Algunos medios que han adquirido las bacterias para su resistencia son:

Ø Algunos genes de resistencia preservan a los gérmenes de la destrucción mediada por los antibióticos gracias a la inducción de la síntesis de enzimas. Estas moléculas degradan o modifican el fármaco, que queda así inactivo.
Ø También el gen altere o elimine las moléculas a la que se une el antibiótico; tras estos cambios, la diana bacteriana del antibiótico desaparece. Es factible, incluso, que se eliminen las vías de entrada del fármaco.
Ø Lo que resulta más eficaz es sintetizar bombas que expulsen el antibiótico al exterior, antes de que este tiempo de encontrar su diana intracelular.


A su vez es importante señalar que cada vez que nosotros apliquemos un antibiótico para una persona específica, el efecto de la matanza de bacterias, tanto patógenas, como no patógenas, afecta a muchas de las personas que se encuentran en el área circundante al sujeto de tratamiento, más aún afectan de la misma forma, a plantas y animales, a estos antibióticos se les denomina fármacos societarios. Entonces, “si un miembro de una familia utiliza de forma crónica un antibiótico para combatir el acné, la concentración de bacterias resistentes al tratamiento en la piel aumenta para todos los miembros de la familia. De forma similar un empleo muy elevado de antibióticos en hospitales, guarderías y granjas, incrementa los niveles de bacterias resistentes en personas y otros organismos que no reciben el tratamiento.” (Figura 1.1)

(Investigación y Ciencia, 1998, 260). Los antibióticos comerciales (naturales modificados por el hombre) pueden seleccionar cepas resistentes a eses antibióticos; es decir pueden estimular al crecimiento de patógenos resistentes, un antibióticos puede en realidad, contribuir a su propia destrucción.
Algunas DE las medidas que se deberían tomar al ponerse al tanto de este problema, y no solo eso, sino que al tomar conciencia de lo grave que es el daño que nosotros mismos nos estamos causando, son entre otras; lavar las frutas y verduras crudas para eliminar restos de antibióticos como también las bacterias resistentes. Los pacientes deberían completar de forma correcta el tratamiento (para garantizar la eliminación de todas las bacterias patógenas) y no deberían conservar las pastillas restantes para su uso posterior. También deberían abstenerse de solicitar antibióticos para resfriados y otras infecciones virales (para cuyo tratamiento el antibiótico no se utiliza, ni causa ninguna recuperación; es decir, es absolutamente inútil en este caso) y deberían tomar en consideración tratamientos no antibióticos para ciertas afecciones menores, como el acné. “Lavarse las menos es una precaución principal y obvia que a veces se descuida.” (Investigación y Ciencia, 2001, 298). Ahora bien ¿Qué sucede con la moda antibacteriana?, esto es la nueva forma de seleccionar a las bacterias más resistentes para que terminen por no tener tratamiento, ya que provocan lo mismo que los antibióticos, tratemos de ser limpios, sin ayudar a los enemigos y destruir a los aliados.


8. Helicobacter pylori
Algo de historia.

El Helicobacter pylori es una bacteria en forma de espiral que se encuentra en el estómago, lugar donde habita exclusivamente pese a las condiciones adversas que presenta él para el desarrollo de vida bacteriana, siendo prácticamente el único organismo que puede sobrevivir en un ambiente tan extremamente ácido. Esta bacteria penetra el mucus del epitelio intestinal, dañando el tejido abdominal y duodenal, causando inflamación, úlceras pépticas, muchos tipos de gastritis y se estudia la posibilidad de su relación con el desarrollo del cáncer de estómago entre otras enfermedades. En muchas ocasiones la infección se da sin síntomas y en otras los síntomas se presentan como pérdida de peso, pérdida del apetito, pesadez de estómago, eructos, náuseas, vómitos, etc.
Primero fue conocido como Campylobacter pyloridis, un género bacteriano, pero luego que ser secuenciado su ADN se puedo evidenciar que no encajaba en el género de Campylobacter por lo que su nombre pasó a ser Helicobacter pylori (1989). Helicobacter pylori se debe a su forma de espiral y la cualidad propia que tiene de atornillarse sobre si misma para penetrar el mucus intestinal e invadir y colonizar el epitelio estomacal. Pylori alude a píloro, abertura del estómago que da paso al duodeno y lugar donde se ha encontrado la bacteria, a pesar de que también se ha encontrado en hígados de mamíferos causando problemas o enfermedades hepáticas.
En 1875, alemanes descubrieron bacterias con forma de espirales en el epitelio del estómago humano, estas bacterias no podían ser cultivadas por lo que este descubrimiento no produjo otro interés en aquel momento. Luego en 1892, el investigador italiano Giulio Bizzozero describió como gran suceso el haber encontrado en estómagos canes un tipo de bacterias espirales las cuales tenían como cualidad el sobrevivir en ambiente ácido. El profesor Walery Jaworski investigó desechos de lavados gástricos obtenidos de humanos en 1899. Pudo observar bacterias con una característica forma espiral, a las cuales llamó Vibrio rugula. Este investigador fue el primero en sugerir la participación de este microorganismos en enfermedades gástricas, razonamiento que era prácticamente imposible con los conocimientos que se tenían en ese momento sobre las condiciones ambientales de un estomago mamífero o humano.
Luego Warren y Marshall aislaron la bacteria y la cultivaron, obteniendo la posibilidad de estudiarla. Explicaron que las úlceras y los distintos malestares estomacales se debían a la participación de la Helicobacter pylori, ahora, según ellos, se debía descartar estos cuadros como productos de comida o estrés.
En un comienzo la comunidad de profesionales y estudiosos de medicina no quería reconocer el hecho de que esta bacteria fuese la causante tanto de úlceras estomacales como de gastritis, ya que creía que las bacterias no podían sobrevivir en el medio ácido del estómago. La comunidad empezó a cambiar de idea gracias a estudios que luego reafirmaron este supuesto. Podemos mencionar por ejemplo uno en el que Marshall bebió un cultivo de Helicobacter pylori, desarrollando una gastritis y recuperando la bacteria de su propio tejido estomacal. Marshall y Warren propusieron e hicieron reconocer la importancia del uso de antibióticos contra las enfermedades producidas por Helicobacter pyloris, más tarde, en el año 2005, ambos fueron premiados con el reconocimiento mundial al obtener el premio Nobel de medicina por sus estudios.







Características de Helicobacter pylori.

-Es del tipo Gram. Negativa.
-Posee de 4 a 8 flagelos.
-Mide 3 micras de largo aproximadamente.
-Microaerófila.
-Utiliza el Hidrógeno en la obtención de energía, metanogénesis.

Infección

La infección por Helicobacter pylori es la infección bacteriana más común en el ser humano y por lo menos la mitad de la población mundial esta infectada, es más, se podría hablar que las dos terceras partes de la población mundial padece la infección. Su reservorio primario es el estomago humano y su vía de transmisión no esta completamente clara pero parece ser por la ruta oral – oral o fecal oral. La presencia de la enfermedad esta estrechamente relacionada a las condiciones sanitarias y económicas (acceso a antibióticos, cuidados en la dieta, etc.), siendo más alta en los países del tercer mundo que en los países del mundo occidental o más desarrollado. Puede llegar a ser considerado una epidemia, debido a la cantidad de personas que abarca.
La infección puede comprender 4 fases claras.
-Helicobacter pylori penetra la capa mucosa del estómago y se adhiere (enzimas adhesinas) a lípidos asociados a membranas y carbohidratos.
-La bacteria produce amoniaco a partir de Urea para neutralizar el ácido gástrico, lo hace mediante una enzima de la membrana celular llamada Ureasa, esta hidroliza a la Urea obteniéndose dióxido de Carbono y amoniaco.
-La Helicobacter pylori migra y prolifera al epitelio gástrico.
-Se desarrolla la úlcera, se destruye la mucosa, se inflaman y mueren células mucosas.

Diagnóstico

Helicobacter pylori se puede diagnosticar mediante pruebas de sangre, aliento y tejido. Las pruebas de sangre son las más comunes, permiten detectar anticuerpos contra dicha bacteria. La prueba urea de aliento se usa principalmente después del tratamiento para ver si este dio resultado, pero se pueden usar también para el diagnóstico. En el consultorio del médico, el paciente bebe una solución de urea que contiene un átomo de carbono especial. Si Helicobacter pylori está presente, descompone la urea y al hacerlo libera el carbono. La sangre transporta el carbono a los pulmones, desde donde el paciente lo exhala. La prueba del aliento tiene una exactitud de 98 por ciento.
Las pruebas tisulares se hacen generalmente con la muestra biopsia que se extrae con el endoscopio. Las hay de tres tipos:
-La prueba rápida de ureasa detecta esta enzima, que es producida por Helicobacter pylori.
-La prueba histológica permite que el médico observe y examine la bacteria en sí misma.
-La prueba de cultivo permite que Helicobacter pylori se reproduzca en la muestra de tejido.
El diagnóstico de Helicobacter pylori, la sangre, el aliento y pruebas fecales normalmente están hechas antes de las pruebas tisulares porque ellas son menos invasoras. Sin embargo, las pruebas de sangre no son usadas para detectar Helicobacter pylori después de tratamiento porque la sangre de los pacientes puede mostrar resultados positivos aun después Helicobacter pylori ha sido eliminada.



Tratamiento

En pacientes con úlceras gástricas en donde se detecta Helicobacter pylori, el procedimiento habitual es erradicarlo hasta que la úlcera sana. El tratamiento más extendido es la triple terapia. La triple terapia estándar es amoxicilina, claritromicina y omeprazol; en algunos casos se usa un inhibidor de la bomba de protones diferente. El metronidazol es utilizado en lugar de amoxicilina en aquellos pacientes alérgicos a la penicilina. Esta terapia ha revolucionado el tratamiento de las úlceras gástricas y ha hecho posible la cura de esta enfermedad, siendo que previamente sólo se controlaban los síntomas utilizando antiácidos. La aparición de bacterias resistentes a esta triple terapia ha hecho que el tratamiento inicial falle y se requiera de aplicaciones adicionales de terapia antibiótica. En estos casos donde aparece resistencia se utiliza una cuádruple terapia incorporándose el bismuto, un metal que es también efectivo en combinación con otras drogas. En casos de resistencia a claritromicina se recomienda el uso de levofloxacina como parte de la terapia. Por otro lado hay algunas evidencias preliminares que indican que el consumo regular de brócoli puede erradicar a Helicobacter pylori.

Cáncer

El cáncer gástrico y el linfoma de Malt son dos enfermedades que se han relacionado con Helicobacter pylori, por lo que esta bacteria ha sido relacionada con el grupo I de carcinógenos, aunque no hay evidencia suficiente para asegurar si hay relación causal. Hay dos supuestos para explicar la aparición de cáncer a partir de Helicobacter pylori, por un lado se dice que una infección por esta bacteria aumenta la tasa de mutación del huésped y por otra parte, que la transformación de células huésped por alteraciones en proteínas como las de adhesión es propulsada por la influencia inflamatoria de la a Helicobacter pylori, lo que puede alterar la capacidad de adhesión de células epiteliales y producir dispersión y migración de células mutadas.

¿Beneficios?

En la revista Investigación y ciencia se trata el tema de un posible beneficio que la Helicobacter pylori proporcionaría. Se trata de la influencia que tiene la acidez estomacal en el esófago con el reflujo. La regulación de Helicobacter pylori a la acidez estomacal baja el nivel de este impacto, ayudando a prevenir cuadros más graves como lo es el cáncer de esófago y otras enfermedades.









Conclusión

Desde el momento que elegimos el tema sobre las procariotas, pasamos a formamos un concepto básico de ellas, pero a medida que profundizamos en el tema y los subtemas tratados, fuimos investigando y ampliando nuestro conocimiento y tratando de presentar toda nuestra investigación en el trabajo expuesto.
Al empezar con sus generalidades, nos damos cuenta de que existen muchas y diversas clasificaciones de estos organismos, ya sea en cuanto a su forma de reproducción, a su forma de nutrición, a su forma estructural, entre otras tantas cosas.
Al ir mas allá de los conocimientos previos que teníamos, ya sea por cuenta propia o del colegio, pudimos comprobar que al hablar de este tema en un periodo de tiempo, y luego hablar del mismo tema un periodo de tiempo después, el conocimiento empieza a crecer en forma desmesurada o en algunos casos se contrapone lo actual y lo anterior, promoviendo nuevas investigaciones que dan el resultado original, uno nuevo o quizá algún otro resultado inesperado hace un tiempo atrás, debido a que la ciencia, en este caso la biología, la química y las ciencias naturales en general, avanzan muy de prisa, por lo que un trabajo de esta índole nos sirvió para poder concentrar todos los nuevos conocimientos en el ámbito de las procariotas que se ha desarrollado, empezando este trabajo con algo tan básico, como lo son las generalidades de este tipo de célula , pasando por su estructura, forma, metabolismo forma de infección (principalmente la conjugación), hasta algo mas allá de lo básico, yendo a la resistencia contra los antibióticos o bacterias especificas profundizadas, tales como la Escherichia Coli, y su cromosoma y la Helicobacter Pilori.

En conclusión podemos decir, que esta investigación más profunda y detallada nos sirvió para “ponernos al día” en cuanto a las procariotas, ya que como lo mencionamos anteriormente es algo que va cambiando y agregando nueva información cada día mas y, por ende, complejizandose hasta llegar lo más cerca posible de lo que llamamos las ciencias naturales.

152 comentarios:

Anónimo dijo...

hi

can anyone help me
i have tried for over a week now to get a loan,i have very bad credit history mainly due to a failed marrage ,i have had all the usual ,wh loans,advantage loans ,yes loans ,get in touch and promise a [url=http://www.usainstantpayday.com]bad credit loans[/url] on paying the brokerage fee,i am reluctant due to reviews on the net and i have been stung before by a company called wentorth finance ,and never got the loan of the 50 pound fee back,
i have had an offer from flm but need a gaurantor which isnt really an option either .
i wondered if anyone had any loan companys that considered bad credit ,but loaned direct without these numerous sites with different alias but mainly did same thing pay us and we will get u loan (maybe)senario
has anyone also heard of a company called fresh loans they have they sent me details out but the may be a charge but not always ,i suspect she didnt want to tell me there was a charge

thanks
MuhAuctiothah

Anónimo dijo...

loved las vegas? be published an travail the all supplemental [url=http://www.casinolasvegass.com]casino[/url] las vegas at www.casinolasvegass.com with upwards 75 canny uncompleted [url=http://www.casinolasvegass.com]online casino[/url] games like slots, roulette, baccarat, craps and more and subjugation unerring away with our $400 unconstrained bonus.
we from but informed b wealthier games then the superannuated online [url=http://www.place-a-bet.net/]casino[/url] www.place-a-bet.net!

Anónimo dijo...

[color=#2ba94f]Hello

With the increasing popularity of yahoo poker chips as a virtual currency in zynga texas holdem poker game many phishers have engaged themselves, who try their best to trick unsuspecting players out of their hard earned facebook poker chips. All over the internet forums are littered with posts by innocent people who have had their poker chips stolen. Nothing is as sorry state as logging to Facebook or MySpace to play a few hands of poker only to find that your account is hacked and your poker chips are gone.[/color]

[url=http://www.chipshut.com][img]http://www.chipshut.com/img/facebook-poker-chips-hut.jpg[/img][/url]

[color=#2ba94f]Keep these basic things in mind to protect your facebook poker chips:

Never give your password to a stranger: Trust is a delicate thing that takes a long time to build but only second to destroy. You may meet a stranger in poker room and you are friends with him/her. He/she will keep interacting with you days before playing her trick. So be carefull enough to protect your login credentials to yourself, else this may lead to disaster.

Be careful about what you download: Regular online gamers are looking for cheats or hacks for the games they play in order to give them an edge on their opponents. Poker is no different and there are many websites on the internet giving free downloads for facebook poker cheats and hacks for those brave enough to download and install them. But many of these so called facebook poker cheats have viruses or trojan programs. The moment you install any of these your computer is at the risk of attacks by the creator of the program. He can then have access to vital information that you access from your computer. Leaving your facebook poker account at risk of been hacked. If you never downloaded any of these programs then you’re probably safe, and if you have then you should run a spyware detection program. The best move will be for get your computer formatted to avoid any loop holes.

Phishing Links: This way of hacking has been thee for quite sometime now. Phishers send legitimate and official looking emails to your inbox. When you open them you are asked to click on the link and login in order to save your account or win free facebook poker chips, but in reality you are logging into a fake site that sends your information off to the scammer who made it. Before you find it out, its too late to react and they would have already broken into your account and emptied it of any facebook poker chips that you may have.

YouTube scams: If you do a search on youtube for facebook poker cheats, zynga poker hacks, or free facebook poker chips you’ll find hundreds of videos on the topic. More than 90% of them are made by idiots hoping to convince you to send them your account information. They range from slightly clever to completely moronic.

Image Photo Having Exe Embedded In it: This one is hard to catch. This is the latest fashion that is used by theif, you will be asked to share family photo's. When you open their photo, that will innitiate an exe in the background which will steal all your information and send to the mastermind behin it. So be careful with whom you share photos.

Hope these tips help you saving your chips.

These tips have been brought to you by [/color][url=http://www.chipshut.com]Chips Hut[/url][color=#2ba94f] if you are looking to buy [/color][url=http://www.chipshut.com]facebook poker chips[/url], [color=#2ba94f]you may go to our online store.

Have a nice day[/color][img]http://www.chipshut.com/img/chips-hut-smily.gif[/img]

Anónimo dijo...

Hi

Find here nice women from America:

AmericanLovers.net

[url=http://www.americanlovers.net]AmericanLovers.net[/url]

Anónimo dijo...

hello! descry osx two shakes of a lamb's tail torrents here
http://www.osxtorrents.com

Anónimo dijo...

Hello, as you can see this is my first post here.
In first steps it is really nice if somebody supports you, so hope to meet friendly and helpful people here. Let me know if I can help you.
Thanks and good luck everyone! ;)

Anónimo dijo...

Anyway i have been scouting around at this page and find it to be surely beneficial. I would really get pleasure from just about any help.

Recently, Louisville has come forth as a major center for the health care and health-related sciences industrial sectors. Louisville has been main to progress in heart and hand operation as well as cancer remedy. Some of the earliest man made coronary heart transplants were made in Louisville. Louisville's thriving downtown medical research campus involves a new $88 thousand rehab heart, and a health sciences analysis and commercialization recreation area which, in collaboration with the University of Louisville, has lured nearly 75 leading people and investigators. Louisville is actually also residence to Humana, one of the nation's biggest health insurance organizations.

Louisville is home to several major corporations and institutions.

Anónimo dijo...

Hi, as you may already discovered I'm fresh here.
In first steps it is very good if somebody supports you, so hope to meet friendly and helpful people here. Let me know if I can help you.
Thanks in advance and good luck! :)

Anónimo dijo...

Jaka jest najlepsza stronka po polsku o kredycie sms? Szukam mozliwie jak najszybciej chwilowki albo pozyczki sms.

Znalazlem ta strone, jest ona najlepsza [url=http://studencki-kredyt.pl/kredyt-sms.html]kredyt sms[/url].

Licze na to ze ci to pomoglo, pozdrawiam z Polski.

Anónimo dijo...

Adidas Forum
Now here's a shoe-in for the list of the year's best gaming-related clothing : Adidas has brought back its ZX 5 hundred running shoe, and, since it originally comes from the '80s, the gaming electrified design and coloring is a simple choice ... Right? The kicks would possibly not be the coolest part of the deal, either ; they come packaged with a combination bracelet/USB flashdrive containing ZX Runner, a computer game based on ... The shoe itself.

GameCulture writes that the game stars a personality named'DJ Zed' who, according to Adidas, has 5 minutes to'run, moon-walk, climb walls, avoid some dodgy-looking thugs, collect power-ups, and pull off mad rooftop-to-rooftop stunts' in order to get on-stage before his set starts. It looks suitably retro -- see for yourself in the video we've included after the breakdance.

More info
Adidas Forum

Anónimo dijo...

Interesting site.

We offer carpet cleaning in London carried out by professional carpet cleaners.

Our cleaning technicians are professional and dependable.

Discover more about our [url=http://www.cleanerlondon.com/carpet-cleaning-london.php]domestic cleaning[/url] services.

Anónimo dijo...

Hi,
Did you understand? To help the Victims of Hait,
you'll be able to make a donation by
carrying out a survey.I just found the info [url=http://www.squidoo.com/surveyforcharity]here.[/url]
Cool Concept!

Sebastian

Anónimo dijo...

Great internet site!

Most everyone needs to have insurance at one time or another, whether it is
auto insurance, life insurance, health insurance, or homeowners insurance.
These times it is more painless than ever to get free insurance quotes from multiple
companies in order to find the best bargain. You can also discover how to preserve
a good deal of money in free gas when you acquire your insurance cost quotes.

[url=http://freeinsurancequoteshq.com]Insurance price quotes[/url]
http://freeinsurancequoteshq.com

[url=http://familytreesoftware.org/]Family Tree Software[/url]

http://www.idea2result.com/

Anónimo dijo...

Hello everyone, I just signed up on this terrific online community and desired to say hello! Have a magnificent day!

Anónimo dijo...

megan fox with no make up, [url=http://discuss.tigweb.org/thread/187756]confessions of a teenage drama queen starring megan fox[/url] megan fox pic
kim kardashian desktop, [url=http://discuss.tigweb.org/thread/187768]kim kardashian sex tape free 7[/url] kim kardashian 109 pounds
taylor swift bathing suit, [url=http://discuss.tigweb.org/thread/187772]where was taylor swift born[/url] taylor swift bakini
hannah montana im just a girl music video, [url=http://discuss.tigweb.org/thread/187786]hannah montana the movie video game ps3[/url] watch movies free online hannah montana the movie
harry potter deathly hallows plot, [url=http://discuss.tigweb.org/thread/187792]harry pottter[/url] harry potter posters scholastic
overnight cruise to nowhere new york, [url=http://discuss.tigweb.org/thread/187798]cruise to alaska departing and returning to san francisco[/url] mimi rogers and tom cruise
where can i listen to first dance by justin bieber, [url=http://discuss.tigweb.org/thread/187812]black and white justin beber[/url] justin biebers cell number
britney spears home sex tape, [url=http://discuss.tigweb.org/thread/187814]britney spears 36-c[/url] britney spears get fuckedd
sex with megan fox, [url=http://discuss.tigweb.org/thread/175542]sex chat with megan fox[/url] megan fox slip

Anónimo dijo...

Hello everyone!

This is the best place to watch movies for free:
http://www.freemoviez.biz

The quality is awesome

Adios amigos

[URL=http://www.freemoviez.biz][IMG]http://static.thepiratebay.org/img/firefox-22.png[/IMG][/URL]

Anónimo dijo...

Now, escorts can be contacted right from the comfort zone of your home - thanks to the easily navigable, user-friendly websites that present all escort activities and services online for your access.
Be it at morning 9 a.m. or midnight 23 a.m., escorts 24 x 7 services let you get the hottest stuff on earth the moment you want, they way you want!
All you have to do is to open the website of an escort agency, browse through the various escort categories and make your choice after going through the listed profiles.
You can easily book the Bijou and she will always arrive at the right time at a designated place. Even a very short notice can do the job for you. Complete satisfaction is guaranteed, both in mental and physical terms. If you want to hang out with a simple and adorable girl, you will get it. On the other hand, if you want to go out with a girl this is also perfectly possible. You don't have to worry about privacy matters because there are no doubts about the professional integrity of New York independent escort. Before introducing them to the clients, all the credentials of Bijou are properly checked.
[url=http://bijouescorts.com]NYC Escort[/url] A New York escort agency's website also allows you book your favorite girl at just a matter of few clicks. While making the booking, you need to specify whether you would be seeking for incall or outcall service. For outcall services, you may also need to mention your address where you want her service. Regarding the privacy and confidentiality of this, you need to be completely worry-free. As a service enjoyer, you just need to concentrate on your game. The rest will be all yours, all tempting!

Adult escort services New York agencies are now increasing horizontally. Thanks to the immense support shown by the highly esteemed clients. Escort services enjoyers from all over the world have found New York the ultimate place to be and spend some memorable moments of life. If you have long been seeing those wildest of dreams but haven't been able to make it a reality, then visit New York once at least and see what's there special for you! You will never make a complaint for sure!
http://bijouescorts.com Not to mention about the prime New York locations where these girls have their major service bases. Whether you want to visit any one of them in her luxury apartment or you want her to come to your place, you can enjoy whatever suits you the best. Also, you can take an escort girl to a hotel or to a resort where you can spend some quality time with her for a lifelong experience. All girls are expert at customer satisfaction and they can ignite any session with passion fire occupying every part of their sexy, curvaceous and sultry figures.

Anónimo dijo...

Good day!

I just wanted to say hi to everyone

Muchas Gracias!

[URL=http://www.2000backlinks.com][IMG]http://openvpn.net/archive/openvpn-users/2005-05/pngd55nFojmJX.png[/IMG][/URL]

Anónimo dijo...

hi everybody


Just saying hello while I read through the posts


hopefully this is just what im looking for looks like i have a lot to read.

Anónimo dijo...

if you guys exigency to pick up [url=http://www.generic4you.com]viagra[/url] online you can do it at www.generic4you.com, the most trusted viagra dispensary repayment in search generic drugs.
you can learn drugs like [url=http://www.generic4you.com/Sildenafil_Citrate_Viagra-p2.html]viagra[/url], [url=http://www.generic4you.com/Tadalafil-p1.html]cialis[/url], [url=http://www.generic4you.com/VardenafilLevitra-p3.html]levitra[/url] and more at www.rxpillsmd.net, the unrivalled [url=http://www.rxpillsmd.net]viagra[/url] foremost on the web. well another great [url=http://www.i-buy-viagra.com]viagra[/url] pharmacy you can find at www.i-buy-viagra.com

Anónimo dijo...

Hi people

This forum rocks. Nice to be here.

Bye everyone!

Anónimo dijo...

Substantially, the post is actually the best on this valuable topic. I agree with your conclusions and will eagerly look forward to your next updates. Just saying thanks will not just be sufficient, for the fantasti c lucidity in your writing. I will instantly grab your rss feed to stay privy of any updates. Fabulous [url=http://pspgo.info/favorites.html]humor[/url] work and much success in your next topics!

Anónimo dijo...

hello


great forum lots of lovely people just what i need


hopefully this is just what im looking for looks like i have a lot to read.

Anónimo dijo...

[url=http://pobierz-to.com/viewtopic.php?f=10&t=10]kliknij[/url]
[url=http://pobierz-to.com/viewtopic.php?f=13&t=34]download[/url]
[url=http://pobierz-to.com/viewtopic.php?f=11&t=16]tutaj[/url]
[url=http://www.tucows.com]here too[/url] [url=http://download.cnet.com]this site is good too[/url]
http://www.atomic.yoyo.pl/nowotwory/rak-pluc.html
[url=http://pobierz-to.com/viewtopic.php?f=13&t=71]emule pobierz[/url]
[url=http://choroby-psychiczne.eu/osobowo%C5%9B%C4%87-neurotyczna]neurotyk[/url]
http://pobierz-to.com/viewtopic.php?f=16&t=70
http://pobierz-to.com/viewtopic.php?f=16&t=68
http://pobierz-to.com/viewtopic.php?f=16&t=65
http://pobierz-to.com/viewtopic.php?f=16&t=63
http://pobierz-to.com/viewtopic.php?f=16&t=62
http://pobierz-to.com/viewtopic.php?f=16&t=60
[url=http://choroby-psychiczne.eu/osobowo%C5%9B%C4%87-neurotyczna]neurotyzm[/url]

Anónimo dijo...

I created a Starcraft II page found here:

[url=http://www.thedarkshrine.com]Starcraft 2[/url]
http://www.thedarkshrine.com

I will be going to be adding a lot of things to the site, such as replays, vods, fpvods, maps, live streams, tools, esports info and much more. There's a wiki there and really could use helpers to assist. I hope you guys can register as my goal is for this web site to be one of the strongest Starcraft 2 sites on the Internet. Please register soon as there will be a tournament. If you have any suggestions please feel free to let me know!

Thanks. Great forum by the way!

Anónimo dijo...

Hey guys I'm not for certain if this is the sound category to send this, but I am having some corporeal difficulty learning meet a nice girl I viewed over meet a nice girl[url=http://spana3.bravejournal.com
meet a nice girl [/url] that website, but it as a matter of fact didn't appear to give to me alot of sense to me. Can someone please serve me? It's so intricate to foregather the girls of my dreams.

Anónimo dijo...

Good day!

1gbps connection, 10 terabyte bandwidth powerful VPS for only 10.95!

http://www.hostomosto.com

Arrivederci

Anónimo dijo...

I drink MiniChill after a day at work
After work, I am exhausted
Man, after I get tired from my daily routine, I drink this drink titled MiniChill.

It's It's awesome
It allows me to relax.


[url=http://www.minichill.com/store]Immediate Stress Relief[/url]

Anónimo dijo...

The Advanced York Hysterical System is a privately owned business that offers the following servics:

•Book or Engage a withstand up funny man / comical / artists comedy / comedy disclose factor / agents / agencies: If you are interested in booking or hiring apply up comics / comedians, we have divers hundred on our roster and have access to outstanding 5,000 comedians across the U.S. If you are interested in a uncomplicated corporate comedian, a corporate comedy usher, church comedy, comedy magician, comedy hypnotist, comedy ventriloquist, college comedian, comedy speakers, Nefarious comedian, female comedian, Jewish Wit, Christian Comedian, or any other specialty comedian, this is your complete comedy booking agent service.




[url=http://www.nyhystericalsociety.com]Hire a Comedian[/url]
[url=http://www.nyhystericalsociety.com]Hire a Corporate Comedian[/url]

Anónimo dijo...

The Advanced York Berserk Upper classes is a privately owned corporation that offers the following servics:

•Paperback or Charter rent out a stand up jokesmith / comical / artists comedy / comedy show cause / agents / agencies: If you are interested in booking or hiring apply up comics / comedians, we procure divers hundred on our roster and have access to outstanding 5,000 comedians across the U.S. If you are interested in a uninfected corporate fool, a corporate comedy be noticeable, church comedy, comedy enchantress, comedy hypnotist, comedy ventriloquist, college comedian, comedy speakers, Dusky jokesmith, female comic, Jewish Wit, Christian Fool, or any other specialty comedian, this is your unbroken comedy booking surrogate service.




[url=http://www.nyhystericalsociety.com]Hire a Comedian[/url]
[url=http://www.nyhystericalsociety.com]Hire a Corporate Comedian[/url]

Anónimo dijo...

Everything about horse betting

So what is wrong with horse racing? Well, for lack of a better answer... horse racing. By that we mean the tradition mired establishment of horse racing where "because we've always done it that way" seems to be the golden rule.
[url=http://www.pulsebet.com]horses bet[/url]
Another sad fact is that more than 400 in-racing horses die every year in the UK alone. They may die on the course itself, from injuries received in training or be killed by their owners - considered no longer commercially viable.


The Triple Crown, like so many of our best traditions, wasn't created, it grew into being. During the late 1800's three different tracks created races to test the new crop of three year olds. These three races, the Belmont Stakes, the Preakness and the Kentucky Derby were held in the same year for the first time in 1875. It wasn't until 44 years later that Sir Barton (1919) became the first horse to win all three. The term, Triple Crown, wasn't coined until 1930 when Daily Racing Form's columnist, Charles Hatton, used it while covering Gallant Fox's winning efforts.

[url=http://www.pulsebet.com]horse racing bookmaker[/url]
Barbaro with Edgar Prado on board has won all 6 of his lifetime starts, 4 of his wins in 2006 and all at distances of a mile or more (his first 3 races were on the turf). Barbaro will be the odds on favorite for the Preakness. Gone are the double digit returns when we picked him for the Derby so most of us are left looking for horses to combine him with for the exacta, trifecta and superfecta wagers. Even though we want to see him win, at the probable scant return for a win, one must look to see if there's a horse in the field that can best him.

Anónimo dijo...

One of the factors that can influence the outcome of your program is that many bookmakers set maximum stake limits which can keep you from placing your full wager, so make sure that there in no max limit with any of the bookies that you are dealing with.

Still, there are tons of bettors looking through rose colored glasses for the holy grail of betting systems that will let them make money without risking any. Well, there is a way to do that and it is called work! Gambling is called gambling for a reason, it’s risky. Let’s take a look at some sports betting systems.
[url=http://www.pulsebet.com]college football betting lines[/url]
On the other hand if you were to lose then you would wager twice what your original bet was. According to proponents of the system, this strategy will eventually enable you to win the bets you place and when you win you would recover all your lost bets plus one unit profit against your initial wager.

From the above, therefore, you can see that finding a good Selection System and sticking to it is the only way to go if you are truly serious about making money at sports betting.

Anónimo dijo...

cool guys! coincide the latest for free [url=http://www.casinolasvegass.com]casino[/url] games like roulette and slots !validate completely like a sparkle the all mod release [url=http://www.casinolasvegass.com]online casino[/url] games at the all late www.casinolasvegass.com, the most trusted [url=http://www.casinolasvegass.com]online casinos[/url] on the net! high-class our [url=http://www.casinolasvegass.com/download.html]free casino software download[/url] and be successful in money.
you can also validate other [url=http://sites.google.com/site/onlinecasinogames2010/]online casinos bonus[/url] . check out this new [url=http://www.place-a-bet.net/]online casino[/url].

Anónimo dijo...

Hi, How is going.
I like www.blogger.com because I learned a lot here. Now it's time for me to pay back.
The reason I post this guide on this of www.blogger.com is to help visitors solve the same problem.
Please let me know if it is off topic here.
Here is the guide, hope it would help you.

How to join WMV with the best WMV joiner
How to join WMV,join RM, and join VOB? Allok Video Joiner is a great WMV joiner,RM joiner, VOB joiner and other video joiner. It is a powerful video joiner to join or merge multiple AVI, Divx, XviD, MPEG I/II, VOB, DAT, ASF/WMV files into one large file in various formats. You can add an unlimited number of video files to the list and easily rearrange their order if needed ,then merge the videos files to AVI(DivX, Xvid ...), MPEG I/II, VCD, SVCD, DVD, WMV/ASF format. You can even use it to convert a single file. Support different AVI video Codecs, such as DivX, Xvid, MPEG4; NTSC/PAL setting options for DVD, VCD, SVCD exporting; Change the framerate, image size etc as you like. The very user-firenldy and easy-to-use interface lets you easily preview video files, Very quick in conversion speed and no quality is lost! Please free download and follow me step by step to join the WMV, RM and VOB:
Introduction of this WMV, RM and VOB Joiner:
A powerful WMV joiner , RM joiner and VOB joiner which can join WMV and join VOB very easily. With this excellent WMV joiner , RM joiner and VOB joiner , you can join WMV and join VOB at your own will and the speed is very fast.
Key Features of this WMV joiner, RM joiner and VOB joiner:
Join WMV, Join RM, Join VOB Join or merge various video files to a large one. Supports AVI(Divx, XviD, MPEG4), MPEG1, MPEG2, DVD(.VOB), RealMedia(.RM, .RMVB), VCD(.DAT), ASF/WMV formats. Convert to MPEG1 Convert to MPEG2 Convert to VCD, SVCD, DVD(PAL/NTSC) Convert to AVI, DivX, XviD, MPEG-4 Convert to WMV/ASF Support large video file, even large then 2GB Very fast and without any quality loss. Very User-friendly interface
Guide: How to join WMA, RM and VOB:
Step 1: Add the WMA, RM or VOB file from your computer:
and the file information will display on the software:
Step 2: Set the options:
set the output format and width/height......
Final Step: Joining video...and then Enjoin:
What an excellent WMV joiner , RM joiner and VOB joiner . If you are still confused by how to join WMV, join RM and join VOB, you should try this powerful WMV, RM, VOB joiner, and then you will find that to join WMV, to join RM and to join VOB is an easy and enjoyable thing to do!

Anónimo dijo...

Rihanna's sudden and meteoric rise made American Idol hopefuls look like seasoned crooners who had spent a decade on the road before hitting the big time. Plus her naked rihanna slipped pictures of the paparazzi hit the papers this week.
rihanna naked
Rihanna is a lot of things, she has produced many great albums and songs in her short career, done photo shoots part of every celebrities life, and not to mention the paparazzi photos as well, and we can't forget the celebrity sex tapes and pictures, there have been many scandals relating around Rihanna life for many months as Perez Hilton and TMZ and many other celebrity gossip blogs have been reporting over the months. To many people's surprise, the rihanna naked pictures
rihanna naked

Anónimo dijo...

So I took the plunge -- bought myself a [url=http://www.ordio.com.au/products/Fatman-iTube-ValveDock-Carbon-Edition-2.html]Fatman iTube Carbon Edition 2[/url] and I am very happy to say that I am extremely pleased. I actually listened to one at a friend's house several months ago and just couldn't get that music out of my head because it blew me away. I searched online everywhere I could think of for a great deal and finally found it at [url=http://www.ordio.com.au]Ordio[/url] in Westfield Bondi Junction. I called them up first and asked every question I could think of and everything was answered to my satisfaction so I went ahead and made the purchase. Dispatch was very fast. Everything was as it should be. I'm pretty darn happy and I'm playing it right now. Not sure if they ship outside of Oz but you won't be sorry if they do.

Very much worth it...

Bob

Anónimo dijo...

whats up everyone


just signed up and wanted to say hello while I read through the posts


hopefully this is just what im looking for, looks like i have a lot to read.

Anónimo dijo...

[url=http://www.atv.com/forum/showthread.php?p=26410#post26410]levitra information [/url]

[url=http://www.atv.com/forum/showthread.php?p=26410#post26410]levitra pay pal [/url]
[url=http://www.atv.com/forum/showthread.php?p=26410#post26410]efects o levitra mixed with cocaine [/url]
[url=http://www.atv.com/forum/showthread.php?p=26410#post26410]levitra free shipping [/url]
[url=http://www.atv.com/forum/showthread.php?p=26410#post26410]babys lungs and levitra [/url]
[url=http://www.atv.com/forum/showthread.php?p=26410#post26410]watermelon or levitra [/url]
[url=http://www.atv.com/forum/showthread.php?p=26410#post26410]levitra and nitroglycern [/url]
[url=http://www.atv.com/forum/showthread.php?p=26410#post26410]how to get levitra hmo [/url]
[url=http://www.atv.com/forum/showthread.php?p=26410#post26410]levitra ukforum [/url]
[url=http://www.atv.com/forum/showthread.php?p=26410#post26410]levitra side efects warnings [/url]
[url=http://www.atv.com/forum/showthread.php?p=26410#post26410]levitra and advil [/url]
[url=http://www.atv.com/forum/showthread.php?p=26410#post26410]confidential overnight shipping levitra overnight [/url]
[url=http://www.atv.com/forum/showthread.php?p=26410#post26410]levitra samplesvideos [/url]
[url=http://www.atv.com/forum/showthread.php?p=26410#post26410]levitra enhanced dicks [/url]
[url=http://www.atv.com/forum/showthread.php?p=26410#post26410]kid wins teddybear with levitra shirt [/url]
[url=http://www.atv.com/forum/showthread.php?p=26410#post26410]health health levitra levitra woman woman [/url]
[url=http://www.atv.com/forum/showthread.php?p=26410#post26410]health health levitra levitra woman woman [/url]
[url=http://www.atv.com/forum/showthread.php?p=26410#post26410]djvadim levitra [/url]
[url=http://www.atv.com/forum/showthread.php?p=26410#post26410]viva levitra play list [/url]
[url=http://www.atv.com/forum/showthread.php?p=26410#post26410]levitra cheap online rx [/url]
[url=http://www.atv.com/forum/showthread.php?p=26410#post26410]levitra how often [/url]
[url=http://www.atv.com/forum/showthread.php?p=26410#post26410]levitra treatment impotence [/url]
[url=http://www.atv.com/forum/showthread.php?p=26410#post26410]confidential overnight shipping levitra overnight [/url]
[url=http://www.atv.com/forum/showthread.php?p=26410#post26410]levitra dangerword [/url]
[url=http://www.atv.com/forum/showthread.php?p=26410#post26410]lyricavs levitra [/url]
[url=http://www.atv.com/forum/showthread.php?p=26410#post26410]online sales levitra [/url]
[url=http://www.atv.com/forum/showthread.php?p=26410#post26410]shippingfree levitra [/url]
[url=http://www.atv.com/forum/showthread.php?p=26410#post26410]taking levitra and alcohol [/url]
[url=http://www.atv.com/forum/showthread.php?p=26410#post26410]sildenafil efectsfrom side levitra [/url]
[url=http://www.atv.com/forum/showthread.php?p=26410#post26410]side efect o levitra [/url]
[url=http://www.atv.com/forum/showthread.php?p=26410#post26410]what does levitra look like [/url]
[url=http://www.atv.com/forum/showthread.php?p=26410#post26410]readily available alternatives to levitra [/url]
[url=http://www.atv.com/forum/showthread.php?p=26410#post26410]levitra and advil [/url]
[url=http://www.atv.com/forum/showthread.php?p=26410#post26410]levitra for sale online [/url]
[url=http://www.atv.com/forum/showthread.php?p=26410#post26410]djvadim levitra [/url]

Anónimo dijo...

ShoppingBlogging.com - [url=http://www.shoppingblogging.com]Online Shopping[/url] for Christmas

It appears each and every calendar year individuals begin searching previously and before for Christmas. Final 12 many weeks I started out on the starting of October and had all of the provides wrapped from the end belonging to the month. This yr I began even sooner to carry benefit of the couple of outlets providing mid 12 weeks product sales.

Visit Now : Shopping Online

Why Store Before

Browsing before has two major benefits - acquiring more suitable offers and avoiding the vacation rush. However it has its drawbacks as well. Plenty of toy and game producers particularly, only launch their most up-to-date items really near for the holidays. This suggests that if you're proceeding to store inside the center belonging to the calendar year, you won't have the ability to have the most up-to-date things about the marketplace. One way to have all-around this would be to pre-order. In reality pre-ordering goods may even fetch you savings and totally free presents.
[url=http://www.shoppingblogging.com]Christmas Shopping[/url]
But in numerous instances, if you ever maintain your eyes open, you may get improved offers throughout the slow or off season, retail sensible. Various mobile phone producers launch their most current designs throughout the center on the 12 several weeks. This implies that previous designs is going to be planning at rock bottom rates about two many weeks prior to the launch from the replacement.

Some consumers carry buying previously for the severe but searching appropriate following the holidays for your future holidays. Post vacation product sales are at times even healthier than pre-holiday revenue as departmental retailers make an effort to obvious excess stock by providing ridiculous discount rates.

Needful Adjustments

Moving up Christmas searching a couple of weeks will take considerably adjustment, spending budget smart, specially all through the main 12 many weeks of this timetable alter. Nonetheless it doesn't carry a lot to acquire used to it. Its just a matter of retaining to some set routine of placing just just a bit money apart for shows.

The Gift Conundrum

Apart from producing purchases through product sales, getting in bulk can conserve you quite a lot of money. Its often very good to break recipients into a number of groups earliest - near household, loved ones, near good friends, close friends, colleagues - you receive the concept. Performing so makes it possible for you to organize your obtaining much better. That stated I only have two recipient groups - instant members of the family customers and other people.

Obviously you'll wish to purchase even more private and thoughtful presents for any individuals closer for you. But for additional generic presents, I advise pack searching, that is just like pack hunting, only nicer.

Pack browsing right here signifies gathering a few of associates with comparable buying lists after which choosing in bulk to carry benefit of economies of scale. I usually pack store with two other consumers in terms of generic presents. You can discover that you are able to get actually great presents like wine glasses at with no question superb rates whenever you pack store.

Anónimo dijo...

This is probably the most amazing blogs Ive go through in a quite prolonged time. The amount of info in here is amazing, like you practically wrote the book around the subject matter. Your weblog is great for any individual who desires to comprehend this subject much more. Great things; please maintain it up!

Anónimo dijo...

Hey People

I wanted to share with you a very unique site I just came across teaching [url=http://www.kravmagabootcamp.com][b]Krav Maga[/b][/url] For All Levels If you guys have seen the Discovery Channel TV Show called Fight Quest you would have seen their chief instructor Ran Nakash there featured on their [url=http://www.kravmagabootcamp.com][b]Krav Maga[/b][/url] episode. Anyways, let me know what you think. Is training via the internet something you would do?


all the best

Fred

Anónimo dijo...

pretty cool stuff here thank you!!!!!!!

Anónimo dijo...

Thanks for the help in this question.

[url=http://www.graj24.pl/darmowe-gry_akcji.html]gry akcji[/url]
| [url=http://www.graj24.pl/darmowe-gry_escape.html]gry escape[/url]

Anónimo dijo...

Get The Beat Deals On [url=http://www.bodybuildingrx.com/products.html]Body Supplements[/url]. You don't conceive of how good these are on the side of you. Not on a salutary

diet? Than you need to receive supplements for the benefit of your thickness or you intention slowly contract sick as you become older. How

hard is it to deem joke administer of vitamins everyday? It's not. And it ordain liberate years on your lifetime! Evaluate my Gurantee

or your funds back! I purposefulness personally guarentee that you choice collar healthy and perceive a gigantic discrepancy or you

wangle your money back! No B.S. Substantiation it missing!


[url=http://www.bodybuildingrx.com/products.html]body building supplements[/url]

Anónimo dijo...

llf4tdtt78 http://ciatairsoft.free.fr/forum/viewtopic.php?f=41&t=8437

biyr0zqb20 http://lingangbbs.com/viewthread.php?tid=3512658&extra=

qw6swoka52 http://www.vicious-trollop.com/userforum/viewtopic.php?f=9&t=147308

uhnv4bpz55 http://inferoumbra.com/crypticsouls/forum/viewtopic.php?f=1&t=424562

Anónimo dijo...

Indulgence Lingerie [url=http://www.mmorpg.com/profile.cfm?username=gaugezone70]related blog[/url]

Anónimo dijo...

We from donned Canada goose along Jacket hunt for of absolutely some lifetime in all places in the winter season, and I like them. At times, my age-old Canada goose soundless supervision effectively, but I support they are a petty smidgen gone of fashion. So I am yon to be regular another lately make of Canada goose along hat into myself. My prehistoric the well-spring is a starless Canada goose hat, and devoid of the gum headgear. And this duration I am all globate to purchasing a bule Canada goose hat using the tie headgear, to keep my inspiration longing all the avenue to the core the winter season.And So I righteous age got a modish North america goose jumper within the North america goose confine locate, beats hood Friday saleand I was hoping to leverage them. That i’m unqualifiedly gladden after i reached it, it is so diverting, exceptionally the colour. This azure jumper no more than isn’t like other orderliness’s azure pigmentation, it’s horrendous and chic. While I on it my assemblage, I felt humane and satisfied this North america goose kacket ‘s what I unquestionably want. And I Also propinquitous it owing my guardianship an eye to, and he or she adores it as generously, so I take her consistency a deeply in annoy of North america goose jumper as me. Again, she inquired fro every hour connected with when her North america goose is showed up. I on she should indeed desideratum to them.

http://ratchaburi.drr.go.th/node/9836
http://www.freeclassifiedslists.com/gucci-fake-handbags-acknowledging-your-dream-for-high-class-and-magnificence/7439
http://articles.cofares.net/article.php?id=47147
http://yellowbookinus.com/content/stylish-lv-look-alike-clutches-safe-keeping
http://www.ezinemarketing.co/443248/lv-purses-the-reproduction-low-cost-1-within-your-budget.html
http://www.bruinplacestocrash.com/ads/be-daring-with-indicate-heuer-replica-watches/
http://www.smart-web.fr/index.php?do=/blog/1150/possess-a-good-nighttime-with-a-fake-womens-costume-view/
http://www.ccel.org/node/23344
http://greaternoidacity.net/classy-and-cost-effective-louis-vuitton-imitation-sneakers.html
http://rangesite.com/node/9260
http://workingsobriety.com/have-low-priced-tasteful-indicate-heuer-duplicate-wristwatches
http://stereolist.com/hi-fi-audio/louis-vuitton-totes-developer-and-trendy/
http://www.differencebetween.us/ads/great-and-world-class-bvlgari-designer-watches/
http://www.bruinplacestocrash.com/ads/louis-vuitton-2012-purses-and-handbags-establishing-anew-annually/
http://4taxi.ru/node/18836
http://yourscoops.com/bbpress/topic.php?id=183390
http://handbagspricelist.postbit.com/acquire-gucci-replica-handbags-to-keep-up-with-latest-tendencies.html
http://www.rotaryosimo.it/drupal/node/30493
http://athletebrain.com/forums/topic.php?id=53291
http://frontswitch.com/ads/the-proven-and-cheap-lv-purses/
http://globalxpats.com/ads/the-reproduction-prada-shoes-assist-you-to-go-out-in-amazing-elegance-and-trend/
http://www.classifiedadlisting.com/cartier-bands-would-be-the-statement-of-soul-mate/7873
http://potterrr.deviantart.com/journal/Inexpensive-Louis-Vuitton-Baggage-for-On-a-daily-b-339034971
http://freeaddclassified.com/louis-vuitton-reproduction-shoes-or-boots-for-people/27657/
http://www.freesitesforad.com/?ads=search-sophisticated-with-high-quality-louis-vuitton-replica-totes

Anónimo dijo...

[b][url=http://www.louisvuittonhandbagsoutlet.ca/]louis vuitton handbags[/url][/b] Waxing promises properly groomed and refined appear, a person can at any time dream of. Waxing rips hair out of their roots and fellas remove standard shaving too. A full body wax doesnt must bear the brunt of deep cuts. One of several most one of a kind lines of Seiko stopwatches is the print-ready product. For instance, the S143 and S123 stopwatches can connect into a separate Seiko SP12 printer to build paper archives of everyone's lap and break up situations. The Seiko S149 Stopwatch/Printer unit is undoubtedly an built-in method which can really print the results of any split/lap time onto a thin piece of paper at a fee of 1.5 lines for every second.

[b][url=http://www.louisvuittonbeltsoutlet.co.uk/]louis vuitton sale[/url][/b] The stays from the gauze are set to boil inside of a modest amount of drinking water. Immediately after boiling, the combination gets strained and then still left to cool off, and then it receives combined using the raw syrup. It is actually consumed by taking three spoons of your combination daily.. Using this type of in your mind, what greatly distinct designer bags variety the widespread bags? It is the traits from the designer bags in the regular ones. The provides used to create the stylish bags are very highly-priced and has top-quality class, which heightens the stylist's identification rank. The generation and perform power to produce these bags also are much more high priced than those from other makers..

[b][url=http://www.louisvuittonbagswebsite.co.uk/]www.louisvuittonbagswebsite.co.uk[/url][/b] Replica LV Alize Heures Bag is rather a tremendous bag, whilst not conspicuously so. In conditions of length,LV alma vernis Bags the bag features of some 17 inches, applying the peak receiving some thirteen inches in addition to the width some 7 inches. The space developed by this all really is distributed on this type of the way wherein that aside from the crucial detail position specifically where luggage may very well be carried, there are actually also particularly in which stuff that mustn mix employing the relaxation might be carried.

[b][url=http://www.louisvuittonbagswebsite.co.uk/]louis vuitton bags[/url][/b] Ladies can quickly enhance their pretty own commonplace existing working day great technique to gown distinct versions whilst employing the terrific sort weightloss belt. Big gear belts-These types of gadgets are frequently from the bottom 2 to 3 inches width wide, and still have an ornamental gear. Easy belts-They diversity given by about three inch comprehensive that will help as regards to six in.

[b][url=http://www.louisvuittonwebsitesofficial.com/]www.louisvuittonwebsitesofficial.com[/url][/b] To dam a lot more than two could be hard for many for the shopping mall, log on to take a look at it, the cost had pretty much bought real. In order to maximise prospective customers and conversions, marketing and advertising professionals use greatest strategies employing pay out per click advertising and seo. Important methods us .

Anónimo dijo...

[b][url=http://www.shoesonlinesales.co.uk/]louis vuitton outlet[/url][/b] Social requires: Though they may not kind flocks like their cousins, sheep, goats are animals that want to belong to a social hierarchy. These are happiest when they're within the business of other animals, persons, and other goats. This can get the job done in your benefit when schooling them, to be a goat can arrive at see its owner as the flock leader and may learn to come after you connect with and stick to you all around.

[b][url=http://www.discountlouisvuittonoutlet.co.uk/]www.discountlouisvuittonoutlet.co.uk[/url][/b] it implies that it is actually very easy to dwell way of life with out worrying about anything. Will require to we make any reckless matters, our insurance policy protection will offer you us collectively with all the defense we need to bounce yet again. Pretty much just about every man or female has unique choices in relation to insurance plan coverage.

[b][url=http://www.uggsbootsoutletnow.com/]uggs boots[/url][/b] Processes that need place in nearly just about every team combine, by way of example, invest in fulfillment,Nike Air Jordan 11 worker variety and staffing, and new answer progress. Not incredibly, 90% from the motives recommended by administration experienced been linked to precise qualified prospects to (people,Air Jordan 21 units, instruments, and so forth) and fifty percent of all those are worker connected. We tallied all of the driving forces to obtain a rough estimate of how really some ended up administration or tactic difficulties and just how quite several are already staff, devices, or system problems.
One of several unalienable rights offered by our creator will be the proper to stay our lives. Our creator positioned every single particular person on this earth for any motive. Can it be not real that others from the environment have that very same unalienable correct to live and fullfill God goal? So, if this is a founding theory for our place, does it not adhere to that we being a country need to assist other people less privileged then us? Ought to not others, who had been born in underdeveloped nations, have the very same right to lifetime? During this article, I will tackle some of these inquiries, using the hope that by analyzing these troubles, we are able to to be a modern society, move inside of a route our founding fathers had envisioned.

[b][url=http://www.discountuggsoutletshop.com/]www.discountuggsoutletshop.com[/url][/b] There a hot convenience in retaining previous details that you still wear. I battled 2 windy welsh winters with them, held on to them inside the spanish summer months high temperature but today their excursions have already been confined to mainly, the place of work. Don be concerned, I have ideas to just take them on holiday getaway really quickly!.
Cell Phones- Take into account obtaining 1 for your personal child and make sure they just take it along on their dates. Should really something materialize while they out, they require a method to speak to you quickly no matter what the problem is. Allow your son or daughter recognize that they might call you anytime for just about any motive whenever they go out..

Anónimo dijo...

Brandon Marshall Youth Jersey

They get spammed a lot, but if you take the time to write useful comments on some of them, you can get some good one way links out of it They all came, and disappeared quicklyFine emeralds are generally cut cushion shape with step cutting, and in the East are often cut cabochon What God did in the sixth seal judgment was just a warm-up compared to what He is getting ready to do in the next series of judgments called the Trumpet Judgments

NaVorro Bowman Women's Jersey

The Sixth SealNow in this seal judgment God starts to take action! With all the killing that is starting to occur in the above events, God shoots a heavy "torpedo" at the earth To move to the next message directly from the current e-mail, look for toolbar buttons with arrows or press [Ctrl] + > for the next message and [Ctrl] + < for the previous e-mail

Broncos John Elway Jersey

Anónimo dijo...

[b][url=http://www.onlinebagsstore.co.uk/]www.onlinebagsstore.co.uk[/url][/b] Producing several sources of targeted traffic is important because some origins may well not make guests that are as responsive as other folks. Along these lines additionally, you will have sources these kinds of as social websites which will not make a large portion of repeat site visitors. Recall no resource will probably be long lasting which happens to be why your frequent updating is so crucial..

[b][url=http://www.louisvuittonsalesstore.com/]www.louisvuittonsalesstore.com[/url][/b] Sheree well she generally been above the very best. Very last month when she brought up she had three kids on her blind day I was like the place did the 3rd youngster come from. It appears as though her daughter is sweet lady w/a great head on her shoulders instead of above the superior like her mother.

[b][url=http://www.louisvuittonpursesale.com/]www.louisvuittonpursesale.com[/url][/b] Personal bankruptcy offers people the liberty to obtain rid of almost all of their debts and begin their money everyday living afresh. Once anyone has chose to decide for personal bankruptcy, he can pick from chapter seven and chapter thirteen possibilities. But, you will find situations wherever a individual bankruptcy can modify a home loan.

[b][url=http://www.seekingbestbags.co.uk/]louis vuitton handbags[/url][/b] The Russians hardly ever acquired an enough furnish, and endured hundreds of countless casualties. Loss of life came in a make any difference of days, due to insufficient oxygen due to pulmonary edema--the lungs stuffed up with fluids and also the victims drowned in their personal secretions. A single productive therapy was therapeutic phlebotomy: surgeons minimize a vein and pumped out 20- twenty five ounces of blood..

[b][url=http://www.louisvuittonpursesale.com/]louis vuitton outlet[/url][/b] When it comes to tools and technology inside that products, Comcast is remaining wanting. Dish Network's ViP722 Duo HD-DVR is considered one of the most outstanding receiver in the marketplace and it has acquired editor"s preference awards three consecutive decades. Outclassing Comcast in storage ability for both equally standard-definition and high-definition, features, the Dish receiver can offer a fully useful DVR in a number of rooms and relieve of use.

Anónimo dijo...

Hello there, just became aware of your blog through Google, and found that
it's really informative. I am gonna watch out for brussels. I'll appreciate if you continue this
in future. A lot of people will be benefited from your
writing. Cheers!
Here is my homepage - work from home jobs in pa

Anónimo dijo...

Hi there! I know this is kinda off topic but I was
wondering which blog platform are you using for this website?
I'm getting sick and tired of Wordpress because I've had issues
with hackers and I'm looking at options for another platform. I would be fantastic if you could point me in the direction of a good platform.
Have a look at my website online roulette real money

Anónimo dijo...

Howdy! This blog post couldn't be written much better! Reading through this article reminds me of my previous roommate! He continually kept talking about this. I am going to forward this information to him. Pretty sure he's
going to have a great read. Thank you for sharing!
Stop by my weblog : play blackjack online real money

Anónimo dijo...

Just want to say your article is as surprising.
The clarity to your submit is simply cool and that i could assume you are knowledgeable on this subject.
Well together with your permission allow me to grasp your RSS
feed to keep updated with impending post. Thanks one million and
please keep up the rewarding work.
Feel free to surf my web site ... what is a Easy way To make money

Anónimo dijo...

You really make it seem so easy with your presentation but I find this matter
to be actually something which I think I would never
understand. It seems too complex and extremely broad for me.
I'm looking forward for your next post, I'll try to get
the hang of it!
Here is my web-site - work at home mom

Anónimo dijo...

I think the admin of this website is truly working
hard for his site, as here every information is quality
based material.
My blog post - ways to make money online fast

Anónimo dijo...

My family every time say that I am killing my time here at net, except I
know I am getting know-how daily by reading such pleasant content.
Also visit my site :: real online slots for money

Anónimo dijo...

This site was... how do you say it? Relevant!! Finally I've found something which helped me. Thank you!
Check out my blog post usa online casinos

Anónimo dijo...

This paragraph is genuinely a pleasant one it assists new
internet visitors, who are wishing for blogging.
my page :: slots real money

Anónimo dijo...

Heya i'm for the primary time here. I came across this board and I find It really useful & it helped me out a lot. I'm hoping to present
something back and help others such as you helped
me.
my web site - best online usa casinos

Anónimo dijo...

Thankfulness to my father who told me regarding this webpage,
this weblog is actually awesome.
Also see my page - online slots for real money

Anónimo dijo...

Everything is very open with a very clear description of
the issues. It was definitely informative.
Your site is extremely helpful. Many thanks for sharing!
Here is my blog post ; real money slots

Anónimo dijo...

just dropping by to say hey

Anónimo dijo...

top [url=http://www.001casino.com/]free casino bonus[/url] brake the latest [url=http://www.realcazinoz.com/]realcazinoz[/url] unshackled no deposit bonus at the leading [url=http://www.baywatchcasino.com/]casino
[/url].

Anónimo dijo...

Hi there! This is my first visit to your blog! We are a collection of volunteers and starting a new initiative in a community in the same
niche. Your blog provided us valuable information to
work on. You have done a marvellous job!
Also visit my homepage ... quit smoking help

Anónimo dijo...

Cet article sur infosalud.blogspot.ru est digne signet à mon avis. Il vaut la peine d'économie pour référence future. C'est une lecture fascinante avec de nombreux points valides pour la contemplation. Je dois d'accord sur presque tous les points faite dans cet article.

Anónimo dijo...

buy tramadol online tramadol dosage iv - tramadol 50 mg dose for dogs

Anónimo dijo...

generic xanax xanax withdrawal heart attack - xanax bars 2 back

Anónimo dijo...

buy tramadol online tramadol withdrawal alcohol - tramadol no prescription overnight cod delivery

Anónimo dijo...

tramadol online tramadol normon 50 mg para que sirve - tramadol for dogs max dose

Anónimo dijo...

generic xanax xanax withdrawal method - xanax 40 mg

Anónimo dijo...

xanax online xanax overdose 1mg - xanax side effects memory loss

Anónimo dijo...

buy tramadol online good place buy tramadol online - tramadol 50 mg compared to percocet

Anónimo dijo...

go software inc http://buyoem.co.uk/it/category-9/Antivirus-e-Securiti?page=10 best filtering software for kids [url=http://buyoem.co.uk/product-37089/BurnAware-Professional-3-3]wmv drm removal software[/url] windows software environment
[url=http://buyoem.co.uk/fr/category-100-104/Extensions-de-logiciel]Extensions de logiciel - Software Store[/url] mental health session notes software
[url=http://buyoem.co.uk/de/product-37381/Clean-Memxp-9-2-Portable][img]http://buyoem.co.uk/image/8.gif[/img][/url]

Anónimo dijo...

buy tramadol online generic tramadol for dogs - tramadol overdose info

Anónimo dijo...

buy carisoprodol cheap many carisoprodol overdose - carisoprodol 350 mg generic for

Anónimo dijo...

buy tramadol online tramadol 50 mg for headaches - tramadol 50 mg get high

Anónimo dijo...

buy tramadol online tramadol overdose emed - buy tramadol no prescription

Anónimo dijo...

generic xanax clarithromycin and xanax drug interactions - extract xanax quotes

Anónimo dijo...

buy carisoprodol carisoprodol for sale online - carisoprodol purchase online

Anónimo dijo...

xanax online xanax on drug screen - 9 panel drug test xanax

Anónimo dijo...

online xanax where to order xanax online no prescription - propranolol vs xanax for anxiety

Anónimo dijo...

Hi, i think that i noticed you visited my blog thus i got here to go back the
desire?.I am trying to in finding things to improve my website!
I suppose its good enough to use some of your ideas!
!

my web page ... how to make money fast from home

Anónimo dijo...

Hi Dear, are you actually visiting this web site daily, if so afterward you will without doubt obtain fastidious knowledge.


my webpage :: day trading onlineautomated forex robot

Anónimo dijo...

Excellent article. Keep posting such kind of information on your blog.

Im really impressed by your blog.
Hello there, You have done an excellent job.

I'll definitely digg it and individually suggest to my friends. I'm sure they will be benefited from this website.


Stop by my homepage - work from home online part time

Anónimo dijo...

Quality content is the important to interest the people to visit
the web page, that's what this site is providing.

Review my site; best ways to earn money onlinefast money final trade

Anónimo dijo...

With havin so much written content do you ever run into any problems of
plagorism or copyright infringement? My site has a lot of unique content I've either written myself or outsourced but it appears a lot of it is popping it up all over the internet without my permission. Do you know any ways to help prevent content from being stolen? I'd definitely appreciate it.


Also visit my webpage: what is options trading

Anónimo dijo...

Hey there! This is kind of off topic but I need some help from an established blog.
Is it difficult to set up your own blog? I'm not very techincal but I can figure things out pretty fast. I'm thinking about
creating my own but I'm not sure where to start. Do you have any tips or suggestions? Many thanks

Feel free to surf to my site; forex day tradingabout forex

Anónimo dijo...

Greetings from Idaho! I'm bored to death at work so I decided to browse your site on my iphone during lunch break. I really like the knowledge you provide here and can't wait
to take a look when I get home. I'm shocked at how fast your blog loaded on my phone .. I'm not even
using WIFI, just 3G .. Anyways, superb blog!

Here is my blog - extra ways to make money

Anónimo dijo...

Your way of explaining all in this post is in fact pleasant, all be able to simply know it,
Thanks a lot.

My blog post; online design jobs work from home

Anónimo dijo...

Hello, I enjoy reading through your post. I wanted to write
a little comment to support you.

My webpage; penny stocks trading

Anónimo dijo...

Hurrah! At last I got a webpage from where I can really take useful data regarding
my study and knowledge.

Also visit my web page the best way to make money

Anónimo dijo...

hi!,I like your writing so a lot! proportion we communicate extra approximately your article on AOL?
I need an expert on this area to resolve my problem. Maybe that's you! Having a look ahead to look you.

My web page how to make good money from home

Anónimo dijo...

Hurrah, that's what I was searching for, what a information! existing here at this webpage, thanks admin of this web page.

my homepage ... find a job online
My web site: apply online jobs

Anónimo dijo...

Thanks for one's marvelous posting! I certainly enjoyed reading it, you happen to be a great author.I will be sure to bookmark your blog and definitely will come back sometime soon. I want to encourage yourself to continue your great writing, have a nice day!

my site :: strategies for trading binary options

Anónimo dijo...

If you want to obtain a good deal from this piece of writing then you have to apply these strategies to your
won web site.

my web blog: i need money free
my web site :: i Need money for Free

Anónimo dijo...

buy tramadol online buy tramadol hydrochloride online usa - tramadol ingredients medicine

Anónimo dijo...

buy cialis online cialis cheapest price us - cialis online next day

Anónimo dijo...

I loved as much as you will receive carried out right here.
The sketch is tasteful, your authored material stylish. nonetheless,
you command get got an edginess over that you wish be delivering the following.
unwell unquestionably come more formerly again as exactly the
same nearly very often inside case you shield this hike.


my site - group life insurance policy
my webpage - ajalugu.alpinism.ee

Anónimo dijo...

Quality articles or reviews is the crucial to attract the users to
visit the site, that's what this web site is providing.

my web page: get money online free

Anónimo dijo...

buy cialis online generic cialis soft tabs - buy cialis online from usa

Anónimo dijo...

I like the helpful information you provide in your articles.
I will bookmark your blog and check again here frequently.
I'm quite certain I will learn lots of new stuff right here! Best of luck for the next!

Also visit my webpage: how to make free money

Anónimo dijo...

This is my first time pay a visit at here and i am genuinely happy to read everthing at
alone place.

Check out my weblog; make money online now free

Anónimo dijo...

zune 2.1 software won't install http://buyoemsoftware.co.uk/product-35292/4Media-DVD-to-iPad-Converter-6-5-MacOSX optical suites software [url=http://buyoemsoftware.co.uk/it/product-34808/Parallels-Desktop-6-MAC]garmin 2720 software download[/url] what business intelligence software
[url=http://buyoemsoftware.co.uk/featured-products]Featured Products - Software Store[/url] beverage dispensing software
[url=http://buyoemsoftware.co.uk/fr/product-37346/Ultra-Video-Joiner-4-0][img]http://buyoem.co.uk/image/3.gif[/img][/url]

Anónimo dijo...

http://buytramadolonlinecool.com/#56411 tramadol 50 mg for headaches - tramadol online shipped to florida

Anónimo dijo...

order tramadol online mastercard can you buy tramadol online in usa - order tramadol online tennessee

Anónimo dijo...

I updated to the latest version, and today it keeps on picking
out that tab whenever i startup firefox. What should i
do?. We have updated it, there is a tab saying that i
have, that is why problem. It really is telling me all the new features that this version
offers and everything..

Feel free to surf to my webpage :: transvaginal mesh compensation

Anónimo dijo...

buy ativan ativan dosage geriatrics - ativan 64

Anónimo dijo...

http://ranchodelastortugas.com/#37284 xanax 2 mg for sleep - xanax 2mg cod

Anónimo dijo...

http://staam.org/#10699 tramadol 50 mg drug interactions - tramadol withdrawal 5-htp

Anónimo dijo...

Great article, just what I was looking for.



my web page ... coffee capital of america

Anónimo dijo...

Greetings! Very useful advice within this article! It is the
little changes that make the largest changes. Many thanks for sharing!


my weblog: kona coffee

Anónimo dijo...

The company presents 1 [url=http://muachunggiatot.com/thoi-trang.html]hotdeal gia re[/url] for every single working day in every single of the marketplaces it serves. The Groupon capabilities as an assurance arrangement utilizing ThePoint's platform: if a specified quantity of folks indicator up for the offer, then the offer receives provided to all if the predetermined minimum is not achieved, no a single gets the deal that working day. This decreases threat for suppliers, who can offer with the coupon codes as amount low cost rates as properly as earnings marketing instruments. Groupon tends to make cash by keeping about 50 % the income the buyer pays for the coupon.

For illustration, an $eighty therapeutic massage could be acquired by the client for $40 by means of Groupon, and then Groupon and the retailer would break up the $forty. That is, the retailer gives a therapeutic massage valued at $eighty and will get roughly $twenty from Groupon for it (beneath a fifty%/fifty% split up). Or, if $240 value of residence portray businesses is purchased by the client for $fifty by way of Groupon, then the business receives $twenty five and Groupon retains $20 five. The purchaser receives the therapeutic therapeutic massage, or the house portray assist, in these illustrations, from the retailer for which they originally compensated $forty (or $50) to Groupon. There are distinct firms to which Groupon at very first did not provide its businesses, which includes capturing ranges and strip golf equipment even so, capturing ranges have been highlighted on Groupon.

As opposed to categorised advertising, the service provider does not commit any upfront cost to consider portion: Groupon collects personal data from geared up customers and then contacts only men and women buyers, largely by everyday e mail, who could potentially potentially be intrigued in a particular remedy or assistance.

Groupon employs a large assortment of copywriters who draft descriptions for the discount rates showcased by digital mail and on the internet website. Groupon's advertising textual content material for the 'deals' has been discovered as a contributing aspect to the recognition of the website, showcasing a exclusive blend of complete real truth-examining and witty humor.

Owing to Groupon's marketplace getting mostly composed of woman clients, the reductions are regularly concentrated on the wellness, wellness and elegance markets.

There are possible difficulties with the group layout. For situation in position, a successful provide could rapidly swamp a little company with as nicely many clients, jeopardizing a chance that customers will be dissatisfied, or that there will not be adequate product to satisfy the desire. Hole, a large apparel retailer, was ready to manage 445,000 coupons in a nationwide offer you (despite the fact that it seasoned server troubles at a single situation), but a smaller organization could turn into all of a sudden flooded with clients. 1 espresso retailer in Portland, Oregon struggled with an increase in buyers for a few months, when it promoted shut to a single,000 Groupons on the a solitary doing work day it was equipped, according to 1 particular report. In reaction to connected problems, Groupon officers condition that 'deal' subscriptions must be capped in progress to a inexpensive number.

Read More: [url=http://erictravel.info/thong-tin-thuc-ve-viec-chon-mua-hang-cong-nghe-gia-re-tai-cac-web-mua-hang-giam-gia/]khuyen mai gia re[/url]

Anónimo dijo...

cheap alprazolam xanax 4 hours after drinking - ativan versus xanax dosage

Anónimo dijo...

alprazolam price xanax pills and dosage - 2mg xanax not working

Anónimo dijo...

I will draw a exclusive portrait drawing in my own very realistic style. I use the Dry-Brush Technique,
Send me a very detailed photo of your love ones, your wife, child, pet, etc

[url=http://www.bromartprodukties.nl]Go Here to check out www.bromartprodukties.nl[/url]

Anónimo dijo...

Great information. Lucky me I ran across your site by accident (stumbleupon).
I have book marked it for later!

Feel free to visit my site ... Root Canal

Anónimo dijo...

[url=http://englandpharmacy.co.uk/products/methotrexate.htm][img]http://onlinemedistore.com/12.jpg[/img][/url]
chinese online pharmacy http://englandpharmacy.co.uk/products/flonase.htm pharmacy tech jobs in louisiana [url=http://englandpharmacy.co.uk/products/indocin.htm]medical pain consultation pharmacy anxiety[/url]
pharmacy continuing education in southern florida in 2008 http://englandpharmacy.co.uk/products/evista.htm highland regent pharmacy albuquerque [url=http://englandpharmacy.co.uk/products/carafate.htm]carafate[/url]
philadelphia pharmacy job agengy http://englandpharmacy.co.uk/products/amitriptyline.htm tom thumb mayfair village hurst pharmacy phone [url=http://englandpharmacy.co.uk/products/sinemet.htm]us discount pharmacy ambien[/url]
pharmacy jobs in las vegas http://englandpharmacy.co.uk/categories/healthy-bones.htm high pharmacy [url=http://englandpharmacy.co.uk/products/intagra.htm]intagra[/url]

Anónimo dijo...

Excellent way of telling, and pleasant post to obtain facts concerning my presentation
subject, which i am going to present in university.


My webpage ... http://Www.40sl733g.de/womens-clothing-Stores-online/

Anónimo dijo...

Hey! This is kind of off topic but I need some advice from an established blog.
Is it tough to set up your own blog? I'm not very techincal but I can figure things out pretty fast. I'm thinking about creating my own but I'm not sure where to start. Do you have any ideas or suggestions? Thanks

my blog post ... whitening process

Anónimo dijo...

I think this is among the most vital information for me.

And i'm glad reading your article. But want to remark on few general things, The website style is ideal, the articles is really great : D. Good job, cheers

My website ... igf1 danger

Anónimo dijo...

Howdy! Someone in my Myspace group shared this website with us so
I came to give it a look. I'm definitely loving the information. I'm book-marking and
will be tweeting this to my followers! Wonderful blog and terrific design.


My web site: garcinia cambogia

Anónimo dijo...

I could not resist commenting. Very well written!

Take a look at my blog post - raspberry ketones

Anónimo dijo...

I got this web site from my buddy who told me regarding this site and at the moment this time I am visiting this website and reading very informative articles or reviews at this
place.

Also visit my web page; garcinia rind extract

Anónimo dijo...

Greetings! Very useful advice within this article!
It's the little changes which will make the greatest changes. Many thanks for sharing!

Take a look at my web site :: garcinia atroviridis

Anónimo dijo...

Hello! I know this is kinda off topic however I'd figured I'd ask.
Would you be interested in exchanging links or maybe guest authoring a blog article or
vice-versa? My website goes over a lot of the same subjects as yours and I feel we could greatly benefit from each other.

If you might be interested feel free to send me an e-mail.
I look forward to hearing from you! Wonderful blog by
the way!

Feel free to surf to my webpage :: moringa uses

Anónimo dijo...

Hi there! Do you know if they make any plugins to protect against hackers?
I'm kinda paranoid about losing everything I've worked hard on.
Any tips?

my site; garcinia cambogia usp verified

Anónimo dijo...

Thank you for any other informative blog. Where else could
I get that type of info written in such a perfect manner?
I have a mission that I am simply now running on, and I have been at the
look out for such information.

Also visit my web site - green coffee extra

Anónimo dijo...

Heya! I'm at work browsing your blog from my new iphone 4! Just wanted to say I love reading through your blog and look forward to all your posts! Carry on the outstanding work!

Here is my blog post - garcinia xanthochymus.pdf

Anónimo dijo...

Hmm is anyone else encountering problems with the pictures on this blog loading?
I'm trying to find out if its a problem on my end or if it's the blog.
Any feed-back would be greatly appreciated.

My webpage: raspberry keytone

Anónimo dijo...

Generally I don't read article on blogs, however I would like to say that this write-up very compelled me to try and do so! Your writing style has been surprised me. Thank you, quite great post.

my web page teeth whitening

Anónimo dijo...

Hi, just wanted to tell you, I enjoyed this blog post.

It was inspiring. Keep on posting!

Also visit my web page; raspberry ketone supplements

Anónimo dijo...

I was wondering if you ever considered changing the structure of your website?

Its very well written; I love what youve got to say.
But maybe you could a little more in the way
of content so people could connect with it better.

Youve got an awful lot of text for only having one or 2 pictures.
Maybe you could space it out better?

Also visit my web site :: moringa oleifera benefits

Anónimo dijo...

I know this if off topic but I'm looking into starting my own blog and was curious what all is needed to get setup? I'm
assuming having a blog like yours would cost a pretty penny?
I'm not very internet smart so I'm not 100%
sure. Any suggestions or advice would be greatly appreciated.
Thank you

my webpage: garcinia sessilis

Anónimo dijo...

Hey! Do you use Twitter? I'd like to follow you if that would be ok. I'm definitely enjoying your blog
and look forward to new updates.

my web page ... green coffee extract diet

Anónimo dijo...

We're a group of volunteers and starting a new scheme in our community. Your web site offered us with valuable information to work on. You have done a formidable job and our entire community will be grateful to you.

Also visit my blog; green coffee extract benefits

Anónimo dijo...

ladyboy dating 2010 jelsoft enterprises ltd [url=http://freeinternetdating.info/dating/darkhorse-male-42-canada-adult-dating]darkhorse male 42 canada adult dating[/url] online deaf dating gay site
ang dating daan bible verse lookup http://freeinternetdating.info/singles/singles-cruises-from-vancopuver i need help with dating
speed dating in okc ok [url=http://freeinternetdating.info/friendship/friendship-village-center-brown-mesa]dating telford[/url] josh radnor dating

Anónimo dijo...

I think everything posted was very logical. But, what about this?
suppose you typed a catchier title? I ain't suggesting your information isn't solid,
however suppose you added a headline that grabbed folk's attention? I mean Sin título is a little plain. You should look at Yahoo's home page and
see how they write post headlines to grab viewers to open the links.
You might add a video or a related picture or two to get readers
interested about what you've got to say. In my opinion, it would make your website a little livelier.

Feel free to surf to my web-site; moringa oleifera seeds

Anónimo dijo...

Keep on writing, great job!

Feel free to surf to my page Read the Full Content

Anónimo dijo...

Hey there! Someone in my Facebook group shared this site with
us so I came to take a look. I'm definitely enjoying the information. I'm bookmarking and will be tweeting this to my followers!
Terrific blog and fantastic design.

my webpage whitening devisce

Anónimo dijo...

Hello there, just became alert to your blog through Google, and found that it is really informative.
I'm gonna watch out for brussels. I will be grateful if you continue this in future. Many people will be benefited from your writing. Cheers!

Look into my homepage; green coffee extract

Anónimo dijo...

I don't even understand how I ended up right here, however I thought this put up used to be good. I don't
recognize who you are however certainly you are going to a famous blogger if you happen to are not already.

Cheers!

Also visit my weblog - webs.com

Anónimo dijo...

Wow, amazing blog layout! How long have you been blogging for?
you made blogging look easy. The overall look of your website is great, as well as the content!


my site :: team-6.eng.toyo.ac.jp

Anónimo dijo...

I know this if off topic but I'm looking into starting my own blog and was curious what all is needed to get set up? I'm assuming having a blog like yours would cost a pretty penny?
I'm not very web savvy so I'm not 100% sure. Any recommendations or advice would be
greatly appreciated. Cheers

Feel free to surf to my weblog ... garcinia cambogia extract

Anónimo dijo...

Grеetings! Quick questiοn that's completely off topic. Do you know how to make your site mobile friendly? My weblog looks weird when browsing from my iphone. I'm tгуing to find a
theme or plugin that mіght be ablе to fix this
ρroblem. If you have any recommenԁations, pleаse shaгe.
Mаnу thanκs!

my homеpage - reputation management

Anónimo dijo...

Whаt's up to all, for the reason that I am genuinely eager of reading this webpage's
ροst tο be updated гegularly. It contains good data.


Chеck οut my blog post ... light up hoodies fab

Anónimo dijo...

Ηi there all, here every peгson is ѕharing these experience, ѕo it's pleasant to read this web site, and I used to go to see this weblog all the time.

Also visit my homepage raspberry ketone side effects

Anónimo dijo...

Hеya! I understand this is someωhat οff-topic but
І hаd to ask. Dοes opеrаting a well-еstabliѕheԁ webѕіte
like yours rеquіrе а
maѕsive аmount work? I'm brand new to operating a blog however I do write in my diary on a daily basis. I'ԁ like to ѕtart a
blοg sο I will be able to ѕhare
my expеrience and thoughts online. Pleaѕe let me knoω
if yоu havе any kind of suggestions oг tipѕ
fοr nеw аsρiгіng bloggers.
Thankyou!

Feеl frеe to surf to my wеb sіte
... raspberry ketones dr oz

Anónimo dijo...

Thanks , I've recently been looking for information approximately this topic for a long time and yours is the best I have found out so far. But, what concerning the conclusion? Are you sure concerning the source?

My webpage: green coffee fat burn

Anónimo dijo...

Wonderful article! We aгe lіnking to this ρarticularly grеаt artiсle on our
websitе. Keep up the good writing.

My web blog; raspberry ketone diet

Anónimo dijo...

Νicе respоnd in return of thіѕ
issue with solid aгguments and explаining the whole
thing abοut that.

Alѕo νisit my blog :: raspberry ketone diet